måndag 6 december 2021

6:e luckan - bemötande

Idag är det exakt två år sedan vi klagade på sotet som kom in i arbetsrummet dagen innan på grund av oaktsamhet hos murare och snickare. Kompensationsfrågan kring detta är ännu inte löst. Vi blev lovade av Johans kusin att få städa själva och få ersättning för detta men när vi sedan begärde in ersättningen blev vi nekade för att det var "orimligt mycket" och "Anna hade städat onödigt noggrant". Nu är det dock som så att i och med att vi anmälde till ARN så skickade B in en hel massa fakturaunderlag, inklusive för saneringen. Jag hade redan städat halva rummet innan saneringsfirman O kom in. Dubblerar man deras faktura (som om de skulle ha städat hela rummet) så låg det på samma nivå som vi hade begärt ersättning för. Skillnaden var dock att det som jag hade städat faktiskt var rent!

I senaste numret av Råd&Rön kan man läsa om att alltfler anmälningar kommer in gällande just kundbemötande och otillgänglig kundservice. Folk har överlag en väldigt stor förståelse för att det kan bli fel ibland (även vi har detta), vad man däremot inte har förståelse för är att inte bli bra bemött när något går fel. Trots att vi hela tiden har försökt göra allt korrekt, stämt av med hantverkare och i slutändan dubbelkollade med en besiktningsman INNAN vi klagade för att vara säkra på om vi verkligen hade grund för att vara missnöjda med resultatet så har vi hela vägen blivit illa bemötta. Det är VI som har varit besvärliga för att vi inte nöjt oss med ett undermåligt resultat. Varje sak som har dykts upp har förhalats och försenats maximalt, vi har tvingats tjata och bråka om varenda liten detalj. Det är tydligt att arbetsmetoden här är att trötta ut kunden så att den ger sig och därmed accepterar det undermåliga resultatet. Dessutom fick jag påhopp för sociala medier. För att jag skulle ha hängt ut hantverkare. Jag har inte namngett en enda enskild snickare, det vore förtal. Jag har till och med i stor utsträckning (så när som mina recensioner och kommentarer på deras egna öppna företagssidor på sociala medier) undvikit att skriva ut företagens namn. Men tydligen så blandar de ihop begreppen att "känna igen sig" INTE är likställt med att vara uthängd. Endast personer som vet exakt vilka snickare som varit hemma hos oss kan utifrån texten identifiera dem i och med att jag inte beskrivit några personliga egenskaper alls.

Dock upptäckte jag tidigare i höstas att B utan vårt samtycke publicerat en bild från vår renovering när den påbörjades på SINA sociala medier. Över ett halvår innan jag överhuvudtaget la ut något på mina privata konton (med endast godkända följare, de har öppna konton) så hade de själva gjort en publicering på sociala medier. Efter att jag röt i om denna så försvann den illa kvickt dock från Instagram - och de blockade mig såklart! Fortsatt moget agerande. A däremot har som sagt vad INTE tagit ner några bilder trots att vi har ställt det som ett krav i bland annat vår anmälan till ARN. Det är ett väldigt litet krav att tillgodose som inte kostar A en enda krona men som ändå vägras att göra.

Inga kommentarer: