lördag 4 december 2021

4:e luckan - vatten och avlopp

Lagom till att vi flyttade ner så var vattnet missfärgat så vi nyttjade det faktum att man kan göra en komplett vattenanalys om man har egen brunn och barn under två år ingår i hushållet. Vårt vatten var kontaminerat och konstaterades olämpligt för barn under två års ålder. Vi flyttade in med en bebis och en blivande treåring. Olika modeller diskuterades. Jag visste att det varit missfärgat vatten i brunnen tidigare för jag minns ett år när vi alltid fick koka vattnet innan vi kunde dricka det. Brunnen ligger mitt ute i hagen så inte helt otippat att vattnet kan bli kontaminerat.

Beslutet togs att borra efter ny brunn och denna borrning drogs igång under vår första höst. Samtidigt hämtade vi med oss vatten från precis överallt, petflaskor fylldes på jobbet, vid simskolan, när vi var hemma hos folk. Överallt hade vi med oss tomma petflaskor för att fylla upp.

Resultatet blev ändå en djupborrad brunn. 80 meter ner. Upp kom missfärgat vatten... även efter att vi rimligen borde ha sköljt igenom de avlagringar som följer med upp i början så fortsatte vattnet vara missfärgat. Så en manschett sattes ned i brunnen så långt ner det bara gick och vi hoppades att det skulle hjälpa för annars var det reningsfilter som behövde installeras. Slutligen hade vi bra vatten! Men i nästan ett års tid hade jag släpat hem flaska efter flaska med rent vatten

Nu kom dock rekordvärmen 2018 och åtskilliga enskilda brunnar torkade ut. Hade vi inte djupborrat så hade vi säkerligen också stått utan vatten den sommaren.

Dock slutar inte vår vattenhistoria där. Vi drabbades av återkommande stopp i avloppet och fick beställa extra rensning och tömning flera gånger. Detta kulminerade förra hösten när det helt plötsligt bara sprutade vatten när tvättmaskinen centrifugerade. Jag fick vräka ut alla handdukar vi hade för att försöka suga upp vattenmängden. Det var även då badrumsvågen gav upp, den dränktes helt enkelt. Under en veckas tid duschade jag på gymmet istället.

Nu gick det inte att vänta längre, något är galet med avloppsrören! Så nu grävdes en lång ravin upp i trädgården och där fanns svaret, en sektion av avloppsröret hade helt enkelt satt sig. Här uppdagades också allt skräp morfar slängt ner där när han isolerade där för 40 år sedan. Rörmokaren bytte rören och jag och Johan sorterade plast och isolering i olika genomskinliga säckar för att köra till ÅVC. När det hela skulle grävas igen försökte vi köra bort så mycket sten som möjligt för med en robotgräsklippare kan man inte ha massa stenar som sticker upp ur gräsmattan. Vet någon för övrigt hur praktiskt kombinationen lerig ravin i trädgården, små barn, nyfiken katt och inga tvättmöjligheter är?

Nåväl, vi fick ordning på det. Och jag fyllde ut gräsmattan med extra jord och slängde ut så mycket gräsfrön jag bara kunde och hoppades på det bästa. Ett år senare ser man inte var det är uppgrävt. Men också ett år senare, alldeles nyss faktiskt så slutade också vattenpumpen 80 meter ner att fungera! Turligt nog så gick det faktiskt att lösa på bara ett par dagar men för säkerhets skull tappade jag upp dricksvatten i alla flaskor jag kunde hitta. Vet ni, att ha dricksvatten på dunk eller i flaska visar väldigt brutalt hur mycket färskvatten som verkligen går åt per dygn - även när man snålar!

Nu fick jag åtminstone ordning på det snabbt genom att jag spolade duschen en hel dag och därmed fick bort missfärgningar och avlagringar relativt snabbt.

Inga kommentarer: