måndag 13 december 2021

13:e luckan - A-kassan

Jag gick med i a-kassan när jag började jobba längre vikariat och det faktiskt fanns en chans att få ut ersättning. Men hur hjälpsam är a-kassan? Den fina punkten som drabbar åtskilliga lärare nuförtiden är att man blir avstängd i 45 dagar om man själv säger upp sig "utan giltiga skäl". Så för att lämna en destruktiv skolmiljö och faktiskt få a-kassa direkt så måste man i praktiken ha kraschat fullständigt så det finns ett bra läkarintyg som styrker att man blev sjuk av jobbet (notera dock att HAR man ett sådant sjukintyg så får man ingen sjukpenning för då är man inte sjuk egentligen utan det är ett arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren borde ha åtgärdat) och man måste också ha en chef som är tillräckligt bra för att aktivt ha försökt omplacera en och modifiera ens arbetsmiljö. Saknas detta så blir man avstängd från a-kassan om man säger upp sig.

Fram till min tredje skola var detta ett icke-problem för i och med att jag inte sa upp mig utan bara inte försökte förnya mina tidsbegränsade tjänster så det var inte mitt fel att jag nu var arbetslös. Men på den tredje skolan så valde man att i största möjliga mån anställa även obehöriga lärare på läsårsbasis, det är i sig sunt eftersom det innebär bättre kontinuitet för eleverna. Det var också praktiskt för mig att få ett längre vikariat och faktiskt kunna långtidsplanera. Eller, det hade varit bra för mig OM arbetsmiljön hade varit tillräckligt bra. För det som hände nu var att jag var tvungen att säga upp mig och därmed orsakade jag min egen arbetslöshet och stängdes därför av från a-kassan i hela 45 dagar, det vill säga nio veckor. Detta är en mycket fin inlåsningseffekt som tvingar människor utan eget sparkapital att stanna kvar i en destruktiv arbetsmiljö tills dess att de kraschar fullständigt.

Jag överklagade dock givetvis min avstängning och så snart jag fick nys om att det gick att läsa Skolinspektionsrapport från skolan så laddade jag upp hela den till a-kassan som bevisning som bekräftade att det var en skadlig arbetsmiljö. Den ignorerades för att jag överklagade "för sent", detta trots att jag förklarade att jag skickat in den så fort den var tillgänglig för mig och att jag inte hade den till hands när jag först ansökte om a-kassa. Jag försökte då att ansöka på nytt men min nya ansökan hanterades som om en överklagan av den tidigare och ratades därför också.

När jag började på biblioteket så gick jag ur a-kassan. När man är egenföretagare vid sidan av anställning så kan man ändå inte få ersättning om man inte arbetar heltid och från början arbetade jag endast 80% på biblioteket. När jag började med projektet och gick upp till heltid gick jag med i Visions a-kassa istället i och med att jag bytt fackförbund. Även där kom jag på kant med min handläggare då jag försökte följa instruktionerna men det visade sig finnas felaktiga instruktioner i systemet men efter en månad lyckades jag slutligen få min a-kassa beviljad och på grund av pandemin så var det ingen karens alls heller. 

Nu är det så att jag ville inte slösa min tid, redan när jag slutade som lärare så hade jag försökt mig på att studera parallellt med arbetslösheten. Men det är här det blir riktigt fiffigt. Man får max studera 20 veckor med a-kassa - oavsett studietakt. Det är en gräns som systemet har. Samtidigt får man arbeta deltid och stämpla upp till heltid i hela 60 veckor! Så ta ett extrajobb är bra. Försöka studera och förbättra sina möjligheter på arbetsmarknaden inte bra. Har man däremot ett arbete så får man förstås studera så mycket man vill på sin fritid.

Detta ledde till skarpt läge i höstas, fortsätta på a-kassan och sitta hemma och rulla tummarna medan jag sökte ett minimum av fyra jobb i månaden eller börja studera deltid och därmed bli av med all ersättning, nolla min SGI och stå helt utan skyddsnät tills dess att jag fått ett nytt jobb och kan tjäna ihop till en ny SGI. Jag hade råd att välja det sistnämnda men återigen, många kan inte ens välja här utan MÅSTE fortsätta vara arbetslösa helt utan chans att påverka sin situation och förbättra sina möjligheter på arbetsmarknaden.

Om jag är en förespråkare för att ersätta alla bidragssystem med medborgarlön/basinkomst/negativ inkomstskatt? Absolut! Utan att tveka!!! Varje dag i veckan!

Inga kommentarer: