onsdag 1 december 2021

1:a luckan - blockad av hantverkaren

Idag är det ett år sedan snickarna från B lämnade oss efter att ha gjort den sista åtgärden. Problemet är förstås att köket inte är klart. Eller rent tekniskt är det klart, men det är så pass dåligt utfört att det inte har gått att packa upp i för vi kan inte ha det köket. Bor vi kvar måste det rivas ut och göras om helt och hållet eller så flyttar vi härifrån och lämnar släktgård bakom oss. Alternativ flytta är inte helt praktiskt att genomföra med barn i förskoleålder då kommunerna kan ta hela fyra månader på sig innan de erbjuder en förskoleplats. Skolplikten löser skolfrågan. Sedan har det inte heller varit helt lätt att hitta något eftersom ett av våra tyngsta krav har varit att det akuta renoveringsbehovet är absolut lika med noll!!!!! Vi behöver ett inflyttningsklart hus där eventuella renoveringar ligger flera år in i framtiden. Detta sammantaget gör att vi är fortsatt fast i detta limbo på obestämd tid och det bryter ner vår ork och livsglädje fullständigt.

Så idag rekommenderades jag kökskillens Instagram-inlägg (dumma algoritmer!), jag brukar visserligen gå in på dennes sida regelbundet för att se om han ännu har tagit ner de inlägg vi har bett om att bli av med (detta framgår även i vår kravlista som han har fått via ARN). Självklart är de aldrig borttagna. Däremot fanns det ett nyligen publicerat inlägg där han prisar vikten av detaljer. Jag fick nog, skrev en gliring och han raderade kommentaren samt blockade mig från Instagram så jag inte längre kan se hans konto. 

Skärmdump från innan radering och blockning.
Däremot ligger de gamla inläggen (med mina kommentarer) kvar. Den metod av problemlösning som gäller är alltså att blocka och radera kritik istället för att bemöta den på riktigt. För vi ser inläggen, vi ser kommentarerna och jag har läst andras recensioner på Facebook-sidan. De ger en bild av att detta är en kompetent och uppskattad hantverkare, så frågan är då varför han valde att göra ett så undermåligt arbete hos just oss? För ingenting av denna kompetens har vi fått uppleva. Inte heller har vi fått en förklaring på varför arbetet utfördes så illa just här. Eller en ursäkt. Istället avbeställde han den diskbänk han lovat att byta bakom ryggen på oss och gjorde sig sedan okontaktbar. Johan fick muntliga instruktioner per telefon kring hur han själv skulle justera lådor som var skeva och tog i golvet (nu hjälpte dock inga justeringar i världen i och med att golvet var så snett och vågigt).

Vårt kök är en hyllning till slarv och fuskbygge. Att påtala detta ledde till att jag blev blockad. Nåväl, passar väl ihop med att han redan personligen blockat mig på Facebook (alltså från sin privata profil som jag aldrig interagerat med honom på så det kändes smått överdrivet). Det enda jag gjort på Facebook är att skriva en ärlig recension. Jag har inte kommenterat några av hans inlägg eller något annat. Men jag blev alltså blockad. På Facebook. Och nu på Instagram. Men de tidigare inläggen som vi bett om att bli av med då han publicerat bilderna utan vårt medgivande, där argumenterade han friskt istället. Och de finns kvar.. Och ja, han ljuger som bara den. Han sa inte ett ord om att han ville ha ett skriftligt avtal förrän vi frågade när diskbänken skulle komma (för att det var redo för den att monteras) och då fick veta att den var avbeställd utan att han sagt ett ord om det till oss.





Inga kommentarer: