söndag 12 december 2021

12:e luckan - Försäkringskassan

Jag tar vid där jag slutade igår, Försäkringskassan och jag hade under många härliga år en väldigt bra relation - vi behövde inte ha med varandra att göra! Detta ändrades med föräldraskapet vilket gör att den här relationen alltså inleddes redan innan vi flyttade och problematiken med den också började redan tidigare. Dock inte förrän Alice föddes. När barn föds prematurt och blir sjukhusinlagda så får man vabba, vården skriver ett intyg (som faktiskt per automatik godkänns!) men man får ansöka som vanligt via hemsidan. Hemsidans vabansökan är dock utformad efter att ett barn går på förskolan eller i skolan så det tog åtskilliga turer innan vi fick allting korrekt. Under tiden handläggning pågår får man inga pengar alls. Eftersom man avstår från arbete så utebliver även lönen och man får lägga absurt mycket tid på att sitta i telefonkö till Försäkringskassan. Här hade vi dock tur med handläggaren som faktiskt ringde upp rätt snabbt då hon förstod vad som blivit fel och hjälpte oss korrigera. Men det dröjde ändå tills Alice var utskriven från neo tills vi fick vabersättning, så fem veckor utan inkomst.

Problemen fortsatte också med min föräldrapenning då den första handläggaren hävdade att jag bara fick räkna arbeten från samma arbetsgivare utan uppehåll och därmed strök hon både mitt sommarvikariat OCH mitt vikariat innan sommaren. På Försäkringskassans hemsida kan man däremot faktiskt läsa att man får ha hur många arbetsgivaren man vill, det är totalbeloppet man tjänat in som ska vara grundande. Så jag överklagade och fick rätt.

Där lugnade allting ner sig ändå tills min sjukskrivning från mitt första jobb här nere. Läkarintyget som läkaren skrev var som sagt vad tydligen helt undermåligt (jag förstod det själv när jag senare läste på om alla krav som faktiskt ställs på ett läkarintyg). Vilket betydde att jag fick avslag på min ansökan om sjukpenning, samtidigt hade jag redan avstått från att arbeta vilket gjorde att jag givetvis inte fick lön för den tiden (allt det här kommer ju i efterhand!!). Det här verkade förvåna många. Hälsocentralen trodde som sagt inte på mig när jag sa att jag behövde ett kompletterat sjukintyg för att i deras värld tar Försäkringskassan alltid kontakt direkt med dem om de har frågor om sjukintyget. Men det hade Försäkringskassan nyligen slutat med och istället lämnat över ansvaret på den som ansöker. Mina dåliga chefer på den första skolan var vana vid personalproblem (de hade också ignorerat mig när jag redan några veckor inpå terminen larmade om min situation) och utgick ifrån att blir man sjukskriven får man pengar så alltså är det inte deras problem.

Jag överklagade till varje instans jag fick, jag hänvisade till alla möjliga direktiv och skrivelser jag kunde hitta. Efter över två år tog det stopp när jag nekades prövning till Kammarrätten. Jag har kostat Försäkringskassan mycket pengar i form av handläggning. Med tanke på min korta sjukskrivningsperiod så hade det faktiskt varit mer ekonomiskt att bara betala ut ersättning till mig. Konsekvenserna av detta blev också att jag vägrade acceptera en sjukskrivning på mitt andra jobb. För de orden som min tidigare handläggare på Försäkringskassan sagt hade etsat sig kvar i mig: "Du kunde ha valt att inte acceptera sjukskrivningen." Jag vaknade flera gånger om nätterna på grund av den helt galna arbetsmiljön men det var just det som de tog fasta på i sjukintyget, att jag var ny på ett jobb och det var nya rutiner. Jag insåg det i efterhand, intyget var skrivet för att fälla mig, med fokus på min arbetssituation och inte på mitt mående och eftersom mina chefer vägrade hjälpa mig så var jag körd på förhand. Så jag lovade mig själv att aldrig sjukskriva mig igen, det är inte värt besväret. Detta blev som sagt då en akut situation på nästa jobb - där det återigen fanns legitima skäl för en sjukskrivning.

När jag var på kontrollbesök till tandsköterskan nyligen och hon läste upp min hälsodeklaration så framgick det att jag varit sjuk. Jag sa ifrån att det inte stämde, enligt Försäkringskassan har jag aldrig varit sjuk. Tandsköterskan tog bort det. Mina "besvär" har aldrig klassats som sjukdom och ska därför inte stå som det heller.

En sak som verkligen förvånade mig när jag kom till biblioteket var dock hur många som var sjukskrivna hela tiden - och tycktes få det godkänt! Fick alla bättre läkare och sjukintyg än jag eller var det kanske precis som Försäkringskassan sagt - att mina symptom inte var allvarliga nog?

Hur eller hur så har jag och Försäkringskassan återgått till minsta möjliga relation igen, nu hanterar vi bara föräldrapenning.

Inga kommentarer: