lördag 11 december 2021

11:e luckan - Hälsocentralen

Vi tilldelades en husläkare när vi flyttade hit. Jag har dock inte samma som övriga familjen längre. Detta för att jag faktiskt bytte hälsocentral ett tag. När allting gick åt helvete på mitt första jobb här så sökte jag akut vård och sjukskrevs för utmattningssymptom. Det skulle senare visa sig vara universums sämst skrivna läkarintyg och mina äventyr med Försäkringskassan spar vi till en annan dag. I alla fall, jag försökte få tag i läkaren igen efter att sagda problem med läkarintyget dök upp men förvägrades denna kontakt för att hälsocentralen trodde helt enkelt inte på att det var något fel på läkarintyget i och med att Försäkringskassan inte tagit kontakt direkt med dem. När jag slutligen lyckades få dem att inse detta var den sjukskrivande läkaren inte tillgänglig så ingen kunde ändå göra något åt det. I tidningen kunde jag senare läsa hur han gjorde volontärarbete i något annat land vilket i sig är behjärtansvärt - men det hjälpte ju inte mig det allra minsta! Först sex månader senare hamnade mitt ärende åter hos honom (via hälsocentralens chef) och det enda han kunde skriva då var att han inte kunde göra om sin bedömning för att det gått för lång tid sedan vi träffades.

Under den här tiden bytte hälsocentralen också chef och mitt ärende eller framför allt min mycket hårda kritik landade rakt på henne då jag faktiskt anmälde hälsocentralen för hur jag blivit bemött och bristerna i deras arbete. Tydligen resulterade detta i att hälsocentralen gjorde om sina rutiner och läkarna utbildades i hur man skriver ett bra sjukintyg. Inget av detta skulle förstås komma att hjälpa mig och inte heller fick jag återkoppling när jag blev lovad det. Så jag bytte hälsocentral och listade mig i Hultsfred istället då jag helt saknade förtroende för Vimmerby hälsocentral - vilket blev riktigt problematiskt när vi var tvungna att göra ett akut läkarbesök med Alice och hamnade just hos samma läkare som tidigare bemött mig så nonchalant. Vi övervägde att lista om hela familjen men kom fram till att det var för opraktiskt. Istället frågar vi numera rutinmässigt innan vi accepterar ett läkarbesök efter vilken läkare de erbjuder oss och ingen av oss går till den här läkaren.

Men detta blev riktigt suspekt när jag då sökt vård i Hultsfred och där fått träffa stafettläkare (de har haft svårt att rekrytera fasta läkare) som verkligen har reagerat på att jag inte är listad vid min närmaste hälsocentral - framför allt då jag inte ens arbetar i Hultsfred. Detta blev särskilt tydligt när jag arbetade i Mariannelund och åkte därifrån till läkarbesök i Hultsfred för att sedan köra hem.

Sedan en tid tillbaka är jag dock åter listad i Vimmerby så det är därför jag inte längre har samma husläkare som övriga familjen. Jag gillade dock inte den tidigare husläkaren, hon tyckte jag skulle sluta amma för att kunna äta medicin för att minska effekterna av en stress orsakad av en usel arbetsmiljö. Jag tycker verkligen inte om det resonemanget. Blir folk sjuka av sin arbetsplats så ska de alltså medicineras friska istället för att roten till problemen ska åtgärdas. Eller att någon ska tala om för MIG hur länge jag ska amma mitt barn! Jag åt ingen medicin - jag slutade istället på den dysfunktionella arbetsplatsen.

Hälsocentralen blev alltså bättre efter att ha fuckat upp min situation, de skärpte sina rutiner och utbildade sina läkare. Jag har en kopia av åtgärdsprogrammet liggande någonstans. Men jag har naturligtvis inte fått något för det. Jag blev fortfarande utan sjukersättning för min sjukskrivning. Något som hade kunnat undvikas både om mina chefer lyssnat på mig när jag larmade om en ohållbar arbetsmiljö men också om läkaren gjort ett bra jobb från början.

Inga kommentarer: