tisdag 21 oktober 2008

Helgen i Gävle

Det får bli lite sammanfattning av helgen, tågresan ner och upp var smockad med handbollstjejer, mer exakt, Strömsnäs handboll flickor -94. Det kan vara förklaringen till att det var så svårt för oss att hitta bra biljetter på resan. Det blev ett enigt förfasande över hur -94:or kunde vara så stora och en uträkning av att de enligt regeln "åldern delat på två + sju" inte var lovliga för Anders.

Vidare så hade vi ett mycket ovanligt dilemma under helgen, vi hade gott om bilar men ont om personer som var i skick att köra. Detta resulterade bl a i en mycket lång promenad från Högskolan till PubenPuben i Sätra. En promenad som blev längre av felaktig kartläsning (jag var inte inblandad), en harjakt, en extremt skum genväg samt en omväg efter att kartan tagit slut. Cristina och Sofie stannade helt plötsligt upp och deklarerade att nu hade de tagit oss så långt som kartan räckte så nu visste de inte längre vart vi skulle.

Fram kom vi till slut, Johan ringde och undrade var vi var och lyckades ge mig instruktioner som var nästan begripliga och hur som, jag hittade den rätta vägen! Problemet var att den där långa promenaden fick en nerv i min fot att bli klämd och jag ägnade mycket tid resten av helgen åt att halta fram och tillbaka. Listig som jag var så såg jag till att få skjuts hem från PubenPuben. Sätra ligger ju verkligen långt bort.

På lördagen väckte jag och Johan de andra med att duka upp en fin frukost, eller jag väckte genom att fota alla som sov och sedan spela handluhrsfanfar. Fast riktigt vakna blev nog inte Albin, Rebecka, Cristina och Sofie förrän Anders bestämde sig för att flexa sina muskler och välta tjockmadrassen de sov på. Sedan drogs det igång massa morgongympa. Nackdelen med att sova i gympasalar är ju alla redskap som finns till hands att leka med. Finns några fina ljud och rörelser inspelade..

Lördag fortsatte med lunch och avkoppling på BARacken innan vi förfestade i Johans allrum tills det var dags för middagen. Fast det blev lite tidigare förflyttning ned till Kåren för Johan ringde och ville att jag skulle komma ner och styra upp dukningen. Sådana samtal och annat var lite av en nackdel under helgen, Johan var uppstressad över det mesta och det smittade av sig på mig. Sittningen blev trevlig även om det inte var så mycket folk på plats, jag lyckades uppmuntra till lite mixning av gästerna så inte alla satt precis med sina egna (fast Cristina och Sofie bara bytte rockar för att det skulle verka som om de var mer blandade än de faktiskt var).

Nu fick vi spela på riktig scen med rejäl belysning, inspelat och allt blev det med. Så mina fina kixar finns för alltid förevigade samt mina solon (minsann, jag spelade multipla solon i multipla låtar i helgen!).

Söndag var det tänkt att vi skulle fara och bada innan hemresa men priset avskräckte så medan de andra slappade på stan så fixade och donade jag och Johan hemma i hans studentrum. Det var dels saker som skulle med upp och saker som behövde ordnas. Vi insåg att vår packning växte över rimlig nivå och lyckades ordna skjuts till stationen. Turligt nog tog vi i extra med tiden då Johan i sista minuten inser att hans cykel är på vift och vill ställa den till rätta innan avresa.

På tåget hem så hade några av oss sovkupéer, mutter och mummel.. Förutom den extra kostnaden så var det fel på låset till vår kupé så vi kunde inte låsa dörren och gå ifrån utan tvingades lämna dörren på vid gavel. Inte riktigt vad man vill få ut av den komfortnivån. Toaletterna i vagnen funkade inte heller, det var strul med duschen och min sänglampa funkade inte. Men men, hem kom man i alla fall. Ringde från tåget och beställde taxi hem så jag skulle hinna i tid till min föreläsning pass 1.

Inga kommentarer: