tisdag 7 oktober 2008

"Så klart den kan"

Min räknedosa alltså, min gamla räknedosa som köptes 1995 när jag började på Franska Skolan. Vad den självklart kan är räkna med komplexa tal. Detta har jag fått höra två gånger idag.

Först när jag räknade med min labpartner, vars lättja börjar irritera mig något. Han tar aldrig med sig boken för han räknar iskallt med att jag har med min (det är ju aldrig som så att det är smidigt att ha varsin bok när man räknar), han har ingen egen räknedosa och ställer alltså istället upp vansinniga onödigt komplicerade ekvationer när det är monstruöst mycket smidigare att räkna ut några steg tidigare. Framför allt så slipper man räkna fel i onödan. Så länge man inte avrundar något så påverkas ju inte slutresultatet. Han tar minimalt med egna initiativ, det är alltid upp till mig hur vi ska ta oss an ett problem.

Tillbaka till räknedosan, då man inte måste göra alla uppställningar och beräknar för hand utan kan låta sin dosa räkna åt en så har jag gått in för att lära mig många av de funktioner jag aldrig riktigt brytt mig om tidigare. Den som spar den har, så jag grävde fram instruktionsboken och läser i den på lediga stunder och testar stegen i dosan.

Nu räknar vi med komplexa tal, vilket förstås ger lite mer komplicerade ekvationer att förenkla varpå min labpartner tycker vi ska låta min dosa gör förenklingen åt oss. Jag svarar att det tror jag inte den kan, den funktionen saknas helt enkelt. Icke sa Nicke, min labpartner rycker åt sig dosan och börjar knappra runt. Med någon slags barnslig naivitet så skriver han in I och vill räkna med, knappt lyssnade på mig att bokstäverna i själva verket är tomma tills dess man sparar ett värde i dem, de ärgår inte att använda på samma sätt som bokstäver i handräknade ekvationer. Själv kontrollerar jag bara mot instruktionsboken vad jag redan misstänkte, det finns ingen funktion för att räkna med komplexa tal.

Usch vilken dålig räknedosa jag tydligen har tycker han som själv inte äger någon alls.

Många timmar senare, efter föreläsning, lektion, hem och kasta i sig mat (som stod på spisen och det luktade god gryta i hela huset, dessvärre var ju kocken inte hemma så jag fick äta själv), fara iväg och jobba och så till slut hem igen.

Jag berättar om min dag (sådär som man kan göra när det faktiskt finns någon hemma som undrar hur ens dag har varit) och det där med räknedosan kommer upp.

"Så klart den kan!" utbrister även Johan och tar inte mina protester på allvar så jag hivar åt honom både räknedosa och instruktionsbok. Efter en bra stund med klickande, letande i instruktionsboken så tvingas Johan konstatera "nej, den kan inte". Nu väntar en lång utläggning om andra räknedosor från Casio och vad de kunde och varför min borde kunna etc. Efter lite påminnelse från mig så kom insikten att det var en ursäkt jag väntade på. Två gånger på samma dag har jag dumförklarats angående min egen räknedosa. Jag är inte tekniskt inkompetent, jag är i allra högsta grad läskunnig. Jag sa inte "det finns en funktion men jag förstår inte hur den fungerar", jag sa "det finns inte en funktion för komplexa tal". Jag visste detta för jag har läst instruktionsboken.

Jag var den enda personen idag som faktiskt hade läst instruktionsboken i förhand, det har trots allt varit min räknedosa i 13 år, men jag visste inte bäst.

Inga kommentarer: