onsdag 15 oktober 2008

De där små kreativa sakerna männen i våra liv gör..

Min kompis Ingela skriver gladeligen lite då och då om vad hennes Tim hittar på, som de flesta män så har han förstås goda avsikter men ibland så slår den där manliga logiken till och det blir spännande. Johan gör också lite lustiga saker emellanåt som minst sagt skulle vara roliga att läsa om. Ingela tycker att sådant absolut borde bloggas om.

Dock så lovade jag faktiskt Johan när jag startade bloggen att han fick säga till om det var något han inte ville jag skulle skriva ut. Det här är ju en blog om mitt liv som sambo, att Johan dyker upp i texten är oundvikligt. En del saker han gör som är lite mindre smarta hamnar förstås här, men som sagt, jag gav honom veto-rätt. Han behöver inte ens motivera varför det inte ska skrivas (vilket är tur, Johan vinner inte diskussioner med mig, jag har alltid en hel hög med superbra argument som han inte lyckas säga emot), bara säga nej.

Ingen av oss är pedant, vilket är tur, men det skulle nog inte skada med lite mer ordning här. Fast mycket hänger på mig att det blir gjort. Ändå så säger Johan att han anstränger sig mer och försöker mer än i vanliga fall, för min skull och för att han vill. Jag tror honom, jag har sett hans studentrum.. Brrr.... grönt bröd bakom micron... Tomatfläckar i taket! Låt oss bara sammanfatta att hans studentrum varit en klassisk ungkarlslya. Han hade tänkt städa innan jag åkte dit första gången men tiden sprang ifrån honom och han kom istället fram till att det var bättre att lägga alla korten på bordet direkt - så här är jag!

Så han försöker, han lovar att diska (något oftare än han faktiskt diskar dock). Han försöker komma ihåg att inte ställa kvar porslin i vardagsrummet utan ta med det tillbaka ut i köket (funkar ungefär varannan gång). Mitt skafferisystem och shoppinglista fungerar rätt bra med faktiskt. För det mesta får han faktiskt också med sig listan när han går och handlar! Fast det där med att skriva upp när något är slut skulle kunna förbättras en del, men nog märker jag att han försöker.

De riktigt roliga sakerna han gör kan dock inte hamna här, jag lovade som sagt. Jag tyckte det var humor (jag skrattade riktigt länge) men Johan är rädd att framstå som dum.. Det var ju bara ett litet fall av manlig logik inblandat!

Men det där med att dela med sig av våra killars dumheter, det är en riktig tjejgrej, så gör, det är underförstått. Jag vet när vi hade en tvättid och det var en annan tant i tvättstugan samtidigt. Johan och jag skulle vika sängkläder och jag förklarade systemet (alla vet att det är kvinnor som har viksystem och män som anpassar sig) steg för steg. Johan lyckades nästan följa instruktionerna och jag fick förtydliga. En blick på tanten i tvättstugan och hon log menande och igenkännande. Det universala kvinnospråket.

Det där med metodik är intressant, det är nästan uteslutande som så att när två blir sambo så blir det tjejens system (framför allt i hushållsarbete) som kommer tillämpas. Det har jag räknat ut beror i huvudsakligen på två skäl:
  • Tjejens system är bättrer än killens.
  • Tjejen har ett system...
Fast det enda område jag egentligen krävt mitt system på är just tvätten. Jag har däremot emellanåt föreslagit att Johan ska göra saker på ett annat (mitt) sätt.. Och utan att tjata så påtalar jag att det är bra om man släcker taklampan innan man går hemifrån på morgonen. För jag vill ju inte vara en tjatig sambo.

Nu är jag dessutom gräsänka i några dagar, blööö, supertrist! Nästan så man saknar alla smulor överallt då det innebär att smulmaskinen också är på plats! Fast jag kunde åtminstone med gott samvete dricka upp den sista colan utan att fråga om någon mer ville ha.

Inga kommentarer: