fredag 10 oktober 2008

Jamen ska vi inte prata lite tvätt igen?

Man skulle lätt kunna tro att jag lider av någon mani med tvätt, men saken är som sådan att när man bor i lägenhet och delar tvättstuga med andra människor så får man en rejäl dos av andra människors idioti och total brist på hänsyn.

För tredje gången i rad när jag haft den här tvättiden på fredagkväll (jag vet, trist att tvätta fredag men jobbar man de andra kvällarna så och går i skola om dagarna..) så har jag hivat ut tvätten tillhörande någon som tvättat innan mig. Jag väntar till prick kl 17.00 då min tvättid startar men sedan visar jag ingen nåder. Samma om de sedan dyker upp och börjar torkar. Kl 18.00 så slutar deras torktid och min tar över så ut med deras tvätt oavsett torrhetsgrad.

Jag brukade inte vara fullt så bitchig egentligen men min tid är dyrbar numera, mellan jobb och skola får jag lite ledig tid, och jag tänker inte slösa den på att ta hänsyn till personer som inte respekterar mig!'

Det där med tvättstugor är dock farligt, de flesta boendebråk uppstår just i tvättstugan och oftast kan det enkelt avhjälpas genom en listig hyresvärd. När jag förra våren var nere i Lund så fick jag pröva på ett superbt tvättsystem. Jag packade superlätt den veckan med planen att halvvägs igenom så tvättar jag allt innan jag åker vidare till Göteborg. Jag berättade min plan för min kompis som gladeligen bokade sin tvättstuga åt mig. Här kommer det fiffiga in, de har då ett elektroniskt bokningssystem. Så man bokar över internet och den tiden som bokningen gäller kan bara den som har bokat komma in i tvättstugan. Går man inte in i tvättstugan inom en viss tid från tvättidens start så förfaller bokningen och man kommer inte in alls.

Väl inne så är man ensam om tvättmaskiner och torkskåp och kan tvätta utan att störas av någon annan eller behöva dela. Här har man alltså minimerat risken att grannarna stör sig på varandra och struntar i att respektera de regler som gäller. Dessutom skyddas utrustningen då det är enkelt att se vilken hyresgäst som varit inne i tvättstugan.

Vi har bokningscylindrar och det funkar njaä, då var det bättre borta på PG helt utan bokningssystem.

Just det, veckans kamp om brevlådan slutade som följer: 1 dag oavgjort, resten vann jag! Stort!

Inga kommentarer: