lördag 20 september 2008

"Så jag är tjockare än dig nu?"

Okej, det här kräver lite bakgrund. För en vecka sedan så mumlade Johan något om att han började bli tjock. Synnerligen idiotiskt att vräka ur sig med tanke på att det skulle dröjt riktigt lång tid innan jag märkt något. Man ser ju inte riktigt långsamma förändringar. Fast nu hade ju Johan själv tagit upp saken. Så bara på skoj.. fram med måttbandet. Men solidarisk som jag var så mätte jag även mig själv också. Båda måtten hamnade på en post-it som åkte upp på väggen. Vi gjorde även en vägning, fast det här var ju kväll så det var inte helt tillförlitligt förstås.

På skoj gjordes en mellanmätning redan i tisdags och tja.. man kunde liksom ana åt vilket håll det var på väg. Så idag var det dax för den riktigt mätningen. Summa summarum, Johan hade tagit två av mina centimetrar vilket ledde till kontentan av rubriken. Viktkurvan har vi inte lika bra koll på, dels för att inget antecknats men framför allt för att min våg är sämsta tänkbara (elgigantens billigaste..), men man har kunnat ana att det följer med midjemåttet.

Det här väcker förstås en intressant frågeställning. Hur förändras midjemått och vikt av omställningar i livet? Blir man mer nöjd och bekväm när man är i en relation och bryr sig inte lika mycket om de där extra kilona längre? Fast det går ju inte ihop med att mina mått går åt andra hållet (och till skillnad från Johan så har jag ju stenkoll.. jag syr mina egna kläder ni vet, jag har mätt alla möjliga delar av mig själv massor med gånger).

Man skulle förstås kunna hitta lösningen utan massa krångliga invecklade omskrivningar, fram till flytten till Luleå jobbade Johan massa som tidningsbud och rörde på sig rätt mycket dagligen. Numera blir det mest pluggande framför datorn. Och för egen del? De senaste veckorna har jag blandat jobb och skola, ätit bättre (frukosten hamnar ju t ex numera helt magiskt på bordet varje morgon) och sedan fuskade jag förstås genom att vara magsjuk och gå på ofrivillig svältdiet.

Hur som så har jag roligt åt det.

För övrigt hade vi tvättdag idag igen.. tanken var att Johan skulle sätta igång på egen hand då jag var tvungen att jobba sent. Så jag sorterade och fixade allt i ordning på morgonen innan jag gick hemifrån. Men kom igen.. det var tvättdag.. naturligtvis skulle något komma emellan och återigen blev jag först hem och hann igenom större delen av tvätten innan Johan kom hem. Det är något med att tvätta alltså..

Inga kommentarer: