fredag 12 september 2008

Först upp - först hem

Faktiskt, jag var ur sängen först i morse. Det sker inte speciellt ofta alls, mest för att Johan (som är kroniskt hungrig) går upp för att göra i ordning frukost. Men idag var jag faktiskt uppe först, även om Johan i vanlig ordning fixade frukosten. Jag har andra prioritet på morgonen och väljer dusch framför mat. Med markservice som fixar frukosten åt en så funkar det ju ändå. Överlag så fortsätter Johan att sköta stor del av markservicen, men så är det ju jag som försöker att både plugga och jobba just nu och därmed sällan är hemma, aldrig hinner sova ordentligt och ja just det - hur fan ska man bli frisk när man aldrig vilar?!?!

Detta till trots så är jag lite på bättringsvägen och imorgon räknar jag med att faktiskt få sova några timmar längre än vanligt, det ska bli så otroligt skönt!

Nästa fascinerande sak är att jag för ovanlighetens skull kom hem först idag, det sker heller inte speciellt ofta. Intressant nog är att idag är vår andra gemensamma tvättid och liksom förra gången så kom jag hem först. Får hoppas han inte blir lika sen som sist bara, han behöver lära sig hur tvättsystemet fungerar och jag tror inte han fokuserar tillräckligt sist. Mitt tvättsystem är egentligen inte så avancerat, det är bara det att det är mitt. Det har tagit mig 10 år att förfina exakt hur jag tvättar för att mina kläder ska må som bäst. Jag skulle inte kalla mig för utseendefixerad men jag är mån om vad som döljer sig i mina garderober och det värsta jag vet är slitna och spruckna tryck och kläder som ser allmänt sunkiga ut. Så jag har utvecklat ett tvättsystem baserat på färgkoder, tvättpåsar, torkmetodik och sedan slutligen hur det ska vikas/hängas och placeras på sin plats.

Johan har redan antytt att han nog aldrig kommer vara redo att tvätta mina kläder utan mitt vakande öga. Att det är en viktig fråga för mig att det tvättas rätt råder det inga tvivel om, Johan har inte ens tagit upp det som diskussion. För det är ju det där med att man i ett samboende får diskutera och förhandla om hur saker ska göra. Men jag har sagt det förut och jag säger det igen - allt är inte öppet för förhandling!

Ibland bara ska det vara så, mitt sätt är rätt sätt.

Sedan får man ju välja sina strider med, Johan bara meddelade en dag att han hittade plats åt sina saker i badrumsskåpet. Något som borde varit närmast omöjligt egentligen, men faktiskt, han fick in sina saker utan att rubba den totala ordningen. Detta meddelande kom visserligen några dagar efter att han efterfrågat utrymme i badrumsskåpet och sedan tja.. det föll väl ur mitt minne för stunden. Men jag hade faktiskt för avsikt att fixa det, det bara inte blev av.

Fatta hur stressigt jag haft det.. nytt nummer av Knasen idag och jag har inte ens hunnit läsa ut förra tidningen..

Inga kommentarer: