söndag 7 september 2008

Gamla och trötta?

Nja.. kanske mer i kombination med att vi båda är småsjuka, hur som så lämnade vi festen tidigt igår och var ohälsosamt sparsamma med drickandet. Även om Johan drack upp en hel del av min nubbe (jupps, nästa köper han hem) på surströmmingsskivan. Själv har jag fortfarande svårt att fatta att jag gick på ännu en surströmmingsskiva, de två tidigare borde lärt mig att jag omöjligt kan lära mig äta denna rätt. Det är något smått fascinerande med en rätt som beskrivs som följande:

"Men du måste ju gömma fisken i massor av tillbehör: potatis, lök och gräddfil så du inte längre känner smaken."

Något ätbart (?) som måste döljas av tillbehör för att bli ätbart... Hm.. bör man verkligen äta det? Jag svalde ner det mesta med öl för att sedan gå över till att äta den medhavda korven. Jag har varit på fest tidigare där det serverats giftig mat.

Fisken följdes sedan av av bastu, vilket nog var vad som tröttade ut oss på riktigt och som sagt, vi lämnade festen rätt tidigt. Johan spelade ut ålderskortet, jag som är så otroligt massor yngre!! Typ i alla fall, tänker köra på sjukdomskortet. Helt frisk är man dessvärre inte än.

Vår stora fixardag fick inte fullt så mycket gjort som tänkt heller även om några saker åtminstone avklarades. Jag har nu återanvänt vad mamma körde med när vi var yngre och nu sitter det ett schema på köksskåpet med våra samlade lektioner, givetvis fiffigt färgkodade så man vet vem som har vilket pass. Den tilltänkta planeringen av veckan med mat och så blev lite lidande dock, men vi har en plan för imorgon i alla fall. Både med tider och mat.

Vuxenlivet innehåller alldeles för mycket planerande egentligen, allt kanske inte är nödvändigt, men det verkar nästan ibland som om vuxenlivet faktiskt underlättas av planerande. I alla fall för min del, nu när skola dagtid, jobb på dag- och kvällstid ska matchas in med att man kanske faktiskt kan lyckas äta middag ihop åtminstone. Jag är ju van vid att jobba kvällar så inget nytt där, men jag är ännu inte helt van vid att någon annan ska in i ekvationen.

Just nu kvarstår dealen i alla fall, så länge jag är den enda som både pluggar och jobbar så får Johan ta huvudansvar för markservice. Han har börjat lära sig systemet i alla fall och helt på egen hand skrivit upp saker som behöver handlas på listan!! Inte bara konstaterat att det börjar ta slut utan också skrivit upp det alldeles själv!

Inga kommentarer: