lördag 20 september 2008

Kan man bli snällare än så här?

Okej, den här helgen har vi medvetet lämnat obokad, inga fester, inga måsten. Målet var att få lite fixat här hemma istället. Det var fantasin.. har det någonsin något att göra med verkligheten?

Det började bra i alla fall, sovmorgon! Tänk att för en gångs skull få vakna utan tjutet från min superelaka klockradio. Steg två var att åka ner på stan och fixa undan lite ärenden, ungefär halva Luleå hade samma plan. Kan möjligtvis ha något att göra med att det har varit en fullständigt underbart solig höstdag. I alla fall, något senare än planerat så kom vi iväg, förutom att gå i affärer så blev det lite annat roligt med. Ett besök till Kulturens hus där en gammal kurskamrat till mig hade bokrealease för sin debutroman! Som hon började skriva på under kursen, det var hennes långa arbete. Man blir lite avis då den egna boken fortfarande befinner sig i massa obundna atomer.

Blev lite mer kikande runt där, Johan har ju aldrig varit inne i Kulturens hus. Passade även på att visa upp lite andra små smultronställen jag hittat på stan som erbjuder mycket roligt och typiskt Norrbottniskt. Fick en del egna uppslag till framtida presenter med.

Fascinerande nog så gick det inte att köpa galjar på Clas Olsson den här gången heller, bara tredje gången vi försökt på lika många veckor. Det är visst inte meningen att Johans kläder ska komma upp ur brödbacken. Okej, jag skäms lite för det faktiskt.. efter tre veckor har han fortfarande inte en bättre klädförvaring än en brödback. Därav att det står på helgens att-göra-lista att flytta den tredje garderoben in i sovrummet.

Stadsresan slutade med en ohygglig mängd mat och en överfull buss. Att vi åkte hem precis när affärerna började stänga och det var match idag gjorde inte direkt saken bättre. Vi hade helt enkelt tur som faktiskt kom med bussen.

Väl hemma så satte min supersnälla sida in. Johan la sig i sängen för att sträcka ut ryggen med begränsad framgång, ryggen som gjort lite ont på sistone och inte verkar vilja komma överens med min säng. Så jag erbjöd mig att knåda den lite, jag har faktiskt lärt mig lite grunder i massage och har en flaska massageolja hemma. Så först fick han massage (och ryggen slutade göra ont! Jag är bra!!). Sedan placerade jag honom vid bordet för att gå igenom tidningshögen så vi kan få bort den från stolen och ner i återvinningen istället. Detta efter att jag satt på kaffevatten och slängt två mackor i brödrosten - så han inte skulle svälta ihjäl i väntan på middagen.

För nu så tog jag itu med det superelaka diskberget som vi båda två har betat av bit för bit sedan i torsdags. När detta var klart så gick jag raka vägen vidare till middagslagning, lövbiff, potatis, hemmagjort örtsmör, lingonsylt och så lite grönsaker (vi försöker äta mera grönt - har jag bestämt). Till detta blev det Ukrainskt öl som jag köpte i Ryssland..

Nästan så man är lite trött faktiskt, och inte har vi flyttat garderoben heller.

Inga kommentarer: