fredag 26 september 2008

Att anpassa sig..

Johan har så extremt rimliga önskemål emellanåt. Det går inte ens att kalla dem för krav för han lägger fram det alldeles för försiktigt. Arbetsrummet är lägenhetens minsta rum, det är en liten skrubb där jag satsat mer på funktion än trivsamhet. Jag har klämt in maximalt med bokhyllor och de är smockfulla med pärmar, tidningsbackar, böcker, cd-skivor etc. Lite trivsamt har jag ändå gjort det, det finns tavlor på väggarna (varav två är mina egna kreationer), taklampan består av en orienteringsskärm som mamma köpte in på uppdrag. Fönsterlampan är t o m en designpryl, jag har ytterst få sådana för jag anser att de oftast är snorigt dyra och man kan hitta roligare och billigare saker på annat sätt. Men just den lampan förälskade jag mig i strax innan min 28:e födelsedag och bestämde mig för att jag förtjänade. Jag har krukväxter i fönstret och det är det enda rummet där alla krukorna faktiskt är helt matchande. Gardinerna är sydda av ett härlig oranget mönstrat tyg.

Så för att vara ett rum av funktion så har jag ändå lagt en hel del kraft på att det ska se mysigt ut. Just taklampan brukar folk tycka är häftig faktiskt. Den bidrar till det där mysiga orangea skenet också.

Men tillbaka till funktion, det är uppenbart att det är i det rummet jag klämt in allt som är "viktigt", det är och förblir ett arbetsrum. Så när Johan slutligen faktiskt satte in sina viktiga papper i den pärm han skaffat. Han pratade om det nästan direkt, han köpte en pärm och inget hände, inget hände och inget hände. Jag vill ju som bekant inte vara sambon som tjatar men den där högen med papper på köksbordet superstörde mig! Så till slut, ytterst diskret... när Johan satt vid köksbordet och knapprade på sin dator så ställde jag helt enkelt dit hålslagen på hans pappershög..

I alla fall, han fixade i ordning sina papper och tog sen sin pärm in i arbetsrummet och med den klockrena frågan: "Var ställer jag min pärm?"

För jag sparar.. jag har bokföring och ordning för över 10 år i bokhyllan, en pärm för varje år. Ett bra och övergripligt system med en klar nackdel.. Det tar upp plats! Johan föreslog förstås att man helt sonika kan ta och packa ner några pärmar och arkivera de i förrådet. Han har rätt.. jag är en sparare och samlare, men allt behöver kanske inte stå framme..

Så jag har faktiskt packat ihop två lådor med pärmar, man kanske faktiskt kan klara sig med att bara ha de senaste åren framme i hyllan. Johan har ju också saker som ska förvaras någonstans.

Det är fascinerande hur svårt det är att göra plats för en till person när man bor i en 4:a...

Inga kommentarer: