onsdag 5 november 2008

Hemmafixaren

Johan hade en plan inför den nya läsperioden, förutom att vi ska plugga, jobba och sånt, så var planen att vi varje kväll skulle plocka lite och således få lite mer ordning. Det är antagligen genomförbart med tanke på att jag inte längre kommer jobba kvällar.

Felet var att Johan inte räknade med hur snabbt jag skulle haka på planen, så när jag igår eftermiddag annonserade att jag avsåg montera de nya dvd-hyllorna (som varit stående i sina kartonger i hallen rätt så länge..) så blev han inte direkt superexalterad (han hade egentligen tänkt sig att vi kunde börja med plockandet från och med nästa vecka, men det är den här veckan jag har minsta att göra med skola och jobb ju!). Lägg sedan till att han sovit dåligt och varit allmänt seg hela dagen. Men men, när jag väl får en fix idé är jag svårstoppad så hyllmontering blev det.

Sedan så blev det inte bättre av att jag lyckades mäta lite fel på de första hålen så det blev inte bra alls. Så igårkväll var situationen att fyra långa hyllor och tre små stod huller om buller i vardagsrummet, fyra kartonger med dvd-filmer stod smått kaosartat, trötthet och irritation låg i luften (jag var mest sur på mig själv som lyckats mäta galet). Det såg helt enkelt värre ut än innan och vi hade fått känna på lite sambo-grinighet.

Men nu på eftermiddagen tog jag nya tag, jag satte Johan i arbete med maten och under tiden jobbade jag på med hyllorna enligt min nya plan (eller egentligen återanvände den gamla planen från hur jag hade gjort förra gången). Så totalt blev det bara tre onödiga hål i väggen (som inte syns) och de nya hyllorna är uppe med avsevärt mer förvaringsutrymme än vad som behövs. Så det finns rejält med utrymme för filmsamlingen att växa! Vilket är bra då Johans filmer inte har flyttat in än och jag är manisk impulsshoppare av film.

Men för att få plats med de nya hyllorna så fick jag plocka ner några tavlor så nästa ordningssteg får bli att organisera om foto-väggen. Ska pumpa Jenny på bilderna hon tog på mig och Johan efter äckliga-stinkande-fisk-festen så kanske vi kan få upp någon fin bild på oss båda. Det finns än så länge bara begränsat med bilder på oss båda och ingen är av sådan karaktär att jag vill förstora den och rama in den.

Så förutom att fotoväggen ser lite kapad ut så har vi tagit ett steg närmare ett organiserat vardagsrum och efter cola och ölkorv (tack mamma) så känns det riktigt bra.

Inga kommentarer: