torsdag 13 november 2008

Snö + bio!

Chappens första morgon som köks-växt! Vi klev upp oändligt tidigt (6.30 pep alla väckarklockor första gången, sedan gick Johan upp och ställde om för snooze en liten stund till) för idag var det Johans första riktiga dag på jobbet! Vet inte om jag sagt det men jag använde mitt kontaktnät för att fixa in Johan på intervju och sedan lyckades han att få jobbet.

Så uppe oändligt tidigt alltså och det är förstås grymt mörkt ute. Mer eller mindre halvsovandes snubblar man in i duschen och sedan när jag ännu är kvar i duschen så hojtar Johan:

"-Har du sett att det snöat?"

Klart jag inte hade, vem tittar ut genom fönstret bara sådär. I alla fall, ett ca 5 cm tjockt snötäcke har brett ut sig över Luleå, med sig tog det även minusgrader så hela dagen har gått i snö, kyla och solens tecken. Så jag lämnade faktiskt cykeln hemma idag och gick till skolan. Det har varit lite halt de senaste dagarna och nu med snö över allting? Bäst att ta det försiktigt.

Dagen bestod sedan av föreläsning, jobba, lunch, jobba, lektion och nu är vi mitt i tvätten. Döm om min förvåning förresten! Det är ju som sagt tvättdag och Johan skulle jobba så han antog att han skulle bli sen hem, jag blev inte förvånad, det är tvättdag, varför skulle han komma hem i tid när han aldrig gjort det annars? Men bara 5 minuter efter att jag kommit innanför ytterdörren så är han faktiskt hemma! Redo att hjälpa till.

Kampen om brevlådan har gått vidare även om det varit tyst om den ett tag, jag har återtagit kontrollen och vinner de flesta dagarna. Då Johan mest tycks få räkningar så verkar han rätt nöjd med att jag får mest post då mycket av min post är tidningar han gärna läser. Idag hade jag fått post som såg mystisk ut. Luleå Energi som logga, det brukar innebära elräkning och är inte alls roligt. Men då är ju inte adressen handskriven.. Så vad ville de nu mig? Har de hittat något nytt och fiffigt sätt att lura ur mig pengar?

Men hör och häpna, de vill bjuda mig på bio!!! Jag deltog i en tävling på IDÉ-dagen på universitetet tidigare i höstas, man skulle gissa vad elpriset (det genomsnittliga spot-priset) för oktober skulle hamna på. Till hjälp fanns det lite tabeller från de senaste två åren. Jag gillar inte att gissa i tävlingar (så liten chans att vinna), jag föredrar att ställa upp en matematisk modell utifrån tillgänglig information och på så vis dra slutsatsen inom vilket spann svaret borde ligga. Sedan rundar man förstås till en rimlig siffra.

Det här systemet har under de senaste årens arbetsmarknadsdagar gett mig:
  • en ipod
  • en ryggsäck innehållande badlakan, keps, strumpor, T-shirt, älgskinnsplånbok, kortlekar och tygmärke
  • bio-checkar
  • mer bio-checkar
  • ännu fler bio-checkar
Jag har som mål att vinna minst en tävling per mässa... Det underlättar av att jag för något år sedan också vann en ren tur tävling med lottdragning.

Men som sagt, man kan ju inte bara gissa om man verkligen vill vinna! Så jag deltar i tävlingar på mitt sätt och sedan så blir man uppringd (om man får prylar på en gång som en ryggsäck eller ipod) alternativt efter några veckor får ett brev som talar om att man var en av de som gissade bäst (de tror verkligen att jag gissar...) och så i brevet ligger det bio-checkar!!

Så nu har jag bestämt att vi ska gå på bio någon lämplig dag snart! Vi (jag) ska bara gemensamt bestämma vad vi (jag) vill se för mina bio-checkar.

Just ja, Chappen.. den ser väl okej ut, man kan ju inte vänta sig mirakel efter bara en dag, måste organisera klart i köket, det blev lite smårörigt vid den tillhörande rokaden.

Inga kommentarer: