onsdag 12 november 2008

Operation rädda min High Chaparall går vidare!

Jag mailade alltså växtdoktorn! Efter massa googlande som inte gav så mycket så mailade jag vad som verkade vara en slags krukväxtexpert. Hon var riktigt trevlig och inledde med att beklaga att min high chaparall var så lessen.

I alla fall, när jag väl kom hem från en lång dag på skolan så hade jag en plan! Chappen stod inte i rätt rum! Eller mer exakt, den stod inte i optimalt väderstreck, den har klarat sig bra tidigare i sådant väderstreck men det här är Luleå.. Jag misstänkte att det kanske drog kallt från balkongdörrern (den är visserligen stängd men i de här gamla kåkarna?). Vattningen borde nog granskas lite, jag tror inte jag övervattnar i alla fall, men kanske faktiskt undervattnar lite.

Så väl hemma så delgav jag min plan för Johan och vi (jag) var överens om att göra som vi (jag) ville. Chappen har nu flyttat in i köket, köket ligger i sydligt väderstreck och där är det riktigt soligt och varmt när utomhusvädret är soligt och varmt. I Luleå på vintern så innebär det ett fåtal timmar med sol och värme men de timmarna vill jag fånga in!

Projekt flytta en två meter hög High Chaparall är inte helt enkelt dock. Jag föreslog att Johan bar krukan och jag höll i den taggiga stammen så vi inte fick en rasolycka. Johan tog ett tag om krukan och betedde sig som man gör när man ska lyfta något, reser sig upp till en bekvämare ställning. Då krockade Chappen med taket.. Man kan inte flytta den bekvämt, så enkelt är det. Den är krånglig, taggig och krockar med dörröppningar.

Nästa steg är rigga upp en säkerhetsanordning. Jag hade listigt räknat ut var den skulle stå bäst för att få maximalt med ljust men ändå inte stå mer än nödvändigt i vägen. Vår (vår) förhoppning är att en spik i väggen ska räcka att hålla snöret så vi slipper göra onödiga nya fula hål i väggen. Det här ämnet är ju rätt högaktuellt med tanke på alla fula hål jag gjorde i vardagsrumsväggen så sent som förra veckan.. Att Chappen måste ha en säkerhetsanordning går inte att komma ifrån, den har vält förut och tja, den kommer försöka igen.

Så nu står Chappen optimalt för väme och sol och jag ska reglera vattningen, även om det innebär att jag får gräva och känna på jorden en hel massa för att kontrollera behovet.

Så här är det i alla fall, jag har inga husdjur och inga barn, visserligen en sambo som emellanåt kräver lite tillsyn och "uppfostran", men han kan ju ändå i stort ta hand om sig själv. Chappen behöver mig och jag ska rädda den! Så mellan jobb och studier så vårdar jag nu en väldigt lång och taggig kär vän.

Under googlandet lärde jag mig för övrigt följande: High Chaparall är inte en kaktus, det är en euphorbia!

Inga kommentarer: