torsdag 6 november 2008

Kan man bota en kaktus med ljusterapi?

Flera av mina krukväxter gillade inte flytten, både av de som flyttade från studentrummet och av de som reste från Sollentuna så har några gått hädan. Mitt största orosmoment är min stora kaktus, jag pratar alltså om den 2 meter höga High Chaparal-kaktusen som jag fick som tonåring. å var den inte så stor men när jag sedan flyttade till Luleå så tog jag bara med den mindre av kaktusarna och den trivdes bra i studentrummet och genererade många skott.

Men studentrummet var varmt och ljust! Även om vintern var lite kall så fullkomligt flödade ljus och värme sommarmånaderna. Den kaktusen gav upp efter ett halvår i mitt nya sovrum som inte riktigt erbjuder samma förutsättningar.

Den stora kaktusen stannade som sagt vad kvar i Sollentuna där mamma skötte om den, den fick även flytta till husets solsida och sköt då i höjden rejält. Den har vält några gånger och flyttade till slut tillbaka till skuggsidan igen då den helt enkelt inte var säker nog att finnas i det rum som då och då beboddes av barn.

När jag så flyttade till lägenhet så hämtade jag upp massa saker från Sollentuna och kaktusen skulle förstås med, den är trots allt min! Den reste i ett gigantisk rör av kartong, inslagen i lite tidningar. Redan under flytten tog de längsta topparna lite skada, men inte så farligt, jag tänkte att den nog skulle återhämta sig. Jag skaffade ny och större kruka, jag planterade om, jag placerade den soligt i vardagsrummet, den får vatten och näring enligt ett strikt schema, den har planterats om ytterligare sedan dess. Några små skott har visat sig men överlag ser den verkligen inte glad ut!

Mitt senaste försök nu i vintermörkret är ljusterapi, jag har helt enkelt riktat en lampa rakt mot den. Får nog bli dax för lite mer drastiska åtgärder än så. Jag vill verkligen att den ska leva och må bra ju! Jag har inte haft husdjur att pyssla om under min uppväxt, krukväxter är vad jag hade att pyssla om. Det är mina längsta förhållanden! Jag tror jag får börja forska lite mer i kaktusvård så den återhämtar sig.

Inga kommentarer: