söndag 16 november 2008

En på tusen...

Johan har på sistone fått bli varse om ett ganska intressant fenomen som alltid varit en stor del av mitt liv.

Redan när jag var liten så slog jag ofta oddsen och vann priser på olika ställen. Min syster brukade därför säga att jag var född med tur. Dock så finns det en baksida med att ofta lyckas med det osannolika..

Det kan lika gärna slå ut åt andra hållet.. Som min nya 3,2 kg fysikbok som jag både behöver och har väntat på. Den är beställd, skickad och enligt SMS-avisering och Schenkers paketspårning så finns den att hämta ut på Kioskbutiken på Porsön. Det är bara det att den finns inte där.. Enligt kiosk-killen så händer det "nästan aldrig att paketen inte blir levererade i tid".

Det där nästan aldrig känner jag alltför väl igen.. När det är fullständig osannolika odds på att något ska inträffa, då kan jag räkna med att det händer.

Mitt Comhem-abonnemang blir fel och jag har nu fått min fjärde (!) felaktiga faktura sedan jag beställde, faktum är att jag totalt fått just fyra fakturor och ringt minst lika många samtal till kundtjänsten och fått prata med minst lika många idioter som lovar dyrt och heligt att nästa faktura kommer bli rätt och de ska dra av det felaktiga. Enda trösten är att vi för tillfället kan se på fler kanaler än vi betalar för.

Jag går till studievägledaren för att få hjälp att få en vettig studieplan och är nu fast med den mest sjuka vansinniga läsordning som någonsin existerat och strul runt varenda hörn. Jag ska läsa kurser i fel ordning och de ligger i samma modul vilket innebär att föreläsningar/lektioner/labbar krockar och för att inte tala om faktumet att tentorna krockar. Så min nya studieplan bygger på att jag redan från början är beroende av omtentatillfällena.

Skolan kursregistrerar mig på en kurs som jag dels, inte registrerat mig på i portalen och dels aldrig gått på en enda lektion på! Kärringen i receptionen säger muntert att jag kan ju alltid använda funktionen "tidigt avbrott på kurs", men varför ska jag behöva avbryta en kurs jag inte påbörjat!? När jag säger att jag tycker en kurs borde försvinna om jag inte kursregistrerar mig på den och inte går på lektionerna så fick jag svaret: "Men så kan man inte tänka." Varför inte? Det nuvarande kursregistreringssystemet genom portalen säger ju just det, att det är jag själv som ska regga mig på mina kurser. Men jag måste ha i åtanke att skolan kanske får för sig att på egen hand regga mig på en kurs jag inte längre har möjlighet att läsa?

Jag fick i våras veta att jag inte var välkommen att fortsätta i redaktionen när Universitetstidningen bytte utseende. Den nya tidningen skulle fokusera på att vara av granskande och kritisk karaktär. Nytillträdda chefredaktör och vice chefredaktör (båda helt utan tidigare erfarenhet) bestämde på egen hand vad de ville ha för innehåll utan att ta hjälp av sittande redaktion. Först när de bestämt vad de ville ha så kallades det till redaktionsmöte. Den nya tidningen av granskande karaktär hade inte längre utrymme för en illustratör som gjorde en serie av granskande karaktär.

Mina åsikter dög dock, jag fick komma med som skribent men komplettera granskande artiklar i en granskande tidning med en granskande serie? Absolut inte. Det var åsikten i april..

När så första numret för hösten kommer ut så söker helt plötsligt redaktionen illustratörer! Detta utan att ens ha brytt sig om att kontakta de som var intresserade att arbeta med tidningen precis innan sommaren. Ett antal mail fram och tillbaka med en idiotisk föredetta vice chefred, numera chefred, gjorde att jag fick många motsägelsefulla kommentarer och en hel del direkta lögner. Fiffiga formuleringar som får henne att framstå som helt oskyldig och alla andras fel att de gjorde sig av med den illustratör som redan fanns. Nej då, hon är så fin och storsint som bad mig tre gånger att jag skulle bli illustratör på nytt efter att hon valt att kontakta mig. Troligt va, det var jag som hörde av mig till de och undrade över den plötsligt ändrade inställningen.

Jag må ha osannolik "tur" emellanåt, men den vägs å andra sidan upp av lika vansinnig otur vid andra tillfällen. Jag har fått en rejäl dos av framför allt dålig behandling, jag har varit den där personen som kommit i kläm mellan olika beslut, den som man ljugit för och sedan istället för att erkänna att misstag skett fått betala priset för att någon inte vill visa sin mänskliga sida. För det är trots allt mänskligt att fela, men då måste man också våga stå för det och inte bara skylla på alla andra. Det skulle varit fascinerande om det inte drabbat mig personligen, att samma personer som vill framstå som mänskliga och ha således ha rätten att göra fel samtidigt vägrar erkänna sina misstag och inte vågar be om ursäkt.

Jag slår som sagt vad ofta oddsen, det som omöjligt kan hända händer mig, på gott och ont. Jag skulle inte formulera det som min syster gjorde, att jag är född med tur. Det såg nog ut så när vi var små, barn minns bara det som sticker ut. Klart det är orättvist att lillasyster alltid vinner på lotteri och i alla andra sammanhang. Men i själva verket så är jag bara en person som slår de osannolika oddsen.

Inga kommentarer: