fredag 21 november 2008

Jag har klarat ekonomin!!!

Draken är dräpt! Alla ingenjörers hatkurs är krossad! Jag har klarat ekonomin!

Grundkursen i ekonomi som man torterar alla civilingenjörer med har varit en riktig plåga! Det har varit kursen med dyr och obegriplig litteratur. Lärare helt utan verklighetskontakt ("Det här är vår populäraste kurs, flest studenter läser den." Nähä!??!?! Den är obligatorisk för att få ut en civilingenjörsexamen!). Det är kursen som gång på gång har gjorts om vilket har gjort det ännu mer omöjligt för oss stackare som kuggade vårt ordinarie tentatillfälle. Den har bytts ut så den gamla tentan upphört vilket har lett till att man tvingats söka den nya kursen och få göra om det vansinniga projektarbetet, skaffa nya böcker, läsa in nya moment och ännu en gång sitta på en tenta som man för allt i världen inte kan förstå sig på.

Ekonomi är ju inte direkt svårt, det är bara det att de har massa skumma termer och förkortningar på allt (som inte är universala! Inom riktig vetenskap får man bara använda förkortningar om de är universala eller tydligt motiverade och förklarade!), de räknar på ett sätt som får matematikern i en att gråta inombords. Man kan inte förkorta och avrunda besinningslöst och förvänta sig ett rimligt slutresultat!

Ekonomi är helt enkelt inte något för en äkta ingenjör, vilket är anledning till att de som läser civilingenjör Industriell Ekonomi kallas för låtsasingenjörer!

Men så nu så läste jag den där nya kursen de infört, där jag helt plötsligt skulle lära mig hur man gör ett projektarbete (jag har bara arbetat som projektledare i två år, vad kan jag tänkas veta?) och på nytt torteras med allt som jag inte riktigt förstår. Ny kurslitteratur förstås, fullständigt hopplös! En av tjejerna i projektgruppens mamma arbetar som ekonom och hon förstod inte vad boken menade på många håll! Men jag pressade in så mycket jag kunde i min stackars lilla hjärna, detta samtidigt som tenta-p sammanföll med slutfasen på jobbet så det var knappast hemmakväll dagen innan tentan.

På tentan slet jag för att få den där idiotiska balansräkningen att stämma, jag försökte desperat minnas alla konstiga termer så jag skulle få ihop påståendena, jag jublade över att jag hade stenkoll på en uppgift!! Jag försökte lura till mig alla små poäng jag bara kunde här och var på de uppgifter jag inte riktigt fick ordning på.

Jag har räknat dagarna sedan tentan! Dumma jättekurs med massa studenter som låter läraren ha upp till 20 arbetsdagar på sig att rätta. Många långa dagar, många inloggningar i portalen i väntan på ett resultat.

Så till slut idag, loggade in för att kolla mail lite snabbt innan jag for från kontoret, där till slut fanns resultatet! All tortyr har slutligen betalat sig! Jag är godkänd på den förbannade, hatiska ekonomin!! Med flera poäng till godo!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis Anna - bra jobbat /Pappa