fredag 2 april 2010

Påsksemester till västkusten!

I år slog vi till med en lite mini-semester över påsken för att hälsa på Johans pappa nere i Göteborg. Resan började ohyggligt tidigt på skärtorsdagen med en väldigt otålig taxi-chaufför som hämtade oss kl. 5 på morgonen. Så det blev minst sagt stressigt att få ner det sista i väskorna och slänga sig iväg. Denna stress fick ett abrupt slut på Kallax där vi efter att ha fått kliva ombord på planet vackert fick sitta och vänta i en halvtimma på att de försökte få bort isen från startbanan så vi faktiskt kunde komma iväg. Detta tog alldeles för lång tid så nu var frågan: skulle vi hinna med nästa plan?

På grund av den här förseningen så kollade ändå kabinpersonalen upp avgångar och gate:r för anslutningsflyg så vi visste i förväg till vilken gate vi skulle springa så vi sprintar iväg till ett plan som borde påbörja ombordstigning samtidigt som vi landar med det första planet. Samtidigt fanns det också en gnagande oro i kroppen om huruvida de skulle hinna med att lasta över bagaget till nästa plan. Turligt nog hade det planet tidigare på morgonen flugit från Skellefteå där det också var isigt på banorna så även detta plan var försenat! Vi hann alltså med i lugn och ro och den enda egentliga konsekvensen blev att vi missade flygbussen från Landvetter, men den går ju varje kvart så..

På Landvetter stod det några reklam-människor och delade ut påskägg till alla som gick förbi, så jag och Johan fick varsitt litet påskägg fyllda med chokladägg. För övrigt har jag kommit på att Johan måste vara besläktad med hober! Vi flög så pass tidigt idag att vi var berättigade till frukost på båda avgångarna och Johan kastade sig med enorm energi över sin andra frukost och som vi alla vet så andra frukost minst lika viktigt som första frukost för hober.

Väl framme i Göteborg så dumpade vi omedelbart väskorna på stationen, även här ville turfaktorn oss väl, tydligen hade någon redan matat in pengar i det skåpet vilket ledde till att istället för 50 kr kom vi undan med 20 kr. Tack vem du än var!

Sedan ut och strosa lite på avenyn, kika in på Turistbyrån tills vi mötte upp med Jannike och Jimmie för att ta oss en fika. Valet föll på Le pain francais där vi åt något som säkerligen närmast kan beskrivas som syndigt onyttiga bakelser och jag drack en varm choklad bestående av 70 % kakao. Värt varenda krona! Rekommenderar absolut detta café, ligger på en tvärgata till avenyn.

Efteråt var det dax att bege sig tillbaka till stationen för att hämta väskorna och ta spårvagnen till Johans pappas jobb, Johan som har lika stenkoll som alltid valde fel spårvagn med konsekvens att vi fick gå runt ett stängt Liseberg. Som tack för detta fick Johan ta över att bära min ryggsäck.

Därifrån åkte vi sedan gemensamt till båten som tog oss ut till Styrsö. Det som hade förvånat mig hela dagen i Göteborg var att det inte regnade, efter någon timma på Styrsö började saker och ting att bli som vanligt igen - det började regna!
Så nu befinner jag mig i ett hus med exklusiv havsutsikt (notera den där blåa fläcken bakom träden ungefär i mitten på bilden). Här finns också djur förstås, precis som det var i början hos Johans mamma får jag acceptera att katten absolut inte vill vistas i samma rum som jag, Även Johan mobbas dock, när katten står vid dörren och vill in och han öppnar så går den helt sonika inte in.. Hunden som skäller på alla främlingar däremot accepterade mig på en gång och har vid flera tillfällen bokstavligt talat lagt sig på mina fötter. Men även här måste man se upp.. vi kom på rätt snabbt varför många dörrar var stängda, annars går hunden och lägger sig i sängen! För det var precis vad som hände igår kväll när vi skulle sova, jag tänkte inte ens på det utan höll på att plocka i min väska och fixa och dona när jag helt plötsligt hör Johan ropa till. Då har hans blick fallit på sängen som för tillfället var ockuperad av en hund! Visserligen en hund som snabbt flyttade på sig när man sa till men ändå.. Jag kommer nog få med mig åtskilliga hundhår härifrån innan helgen är slut.

Idag beslöt vi oss efter lite sovmorgon (måste ju återhämta sig från den långa resedagen igår) att ta en promenad på ön, det blev lite på vägarna, lite stig utmed vattnet och sedan en vansinnig bergsklättring där Johan totalt glömde bort att jag inte rör mig med samma säkerhet som han bland bergsknallar och lösa stenar. Det var mycket trevligt att gå på promenad tillsammans när han hela tiden befann sig mellan 25 och 50 meter längre fram.
Nu har jag i alla fall sett lite mer av Styrsö, vi lyckades också med konststycket att klämma in vår två timmars promenad innan det började regna igen.

Kvällen rundades sedan av med en mycket god middag och så bada i det stora badkaret som finns här. Tyvärr fick vi inte riktigt ordning på varmvattnet ordentligt men det var mysigt ändå. Ett stort badkar där båda ryms utan att trängas och masserande strålar som sprutar ut på välplacerade punkter! Ett sådant vill jag ha i mitt hus när jag blir stor!
Imorgon blir det nog lite mer av själva Göteborg, vi lutar åt att besöka Universeum, får se vad vi hittar på.

Johans pappa lyssnar för övrigt på en tysk radiostation som verkligen spelar den bästa mixen av musik jag hört på väldigt länge! Här ska lyssnas på tysk radio framöver!

Inga kommentarer: