lördag 3 april 2010

Det har varit soligt i Göteborg!

Tänka sig, varmt och soligt i Göteborg mitt i påskhelgen. Det var jag inte klädd för.. viss längtan efter sommarjackan infann sig faktiskt.
Utsikt från Båten
Idag började vi vår dag relativt tidigt med sikte på att fara in till Göteborg, först på agendan stod Universeum. Nu visade det sig att Universeum kanske inte riktigt var helt Anna-anpassat, redan på första utställningen som avhandlade vattnets väg och framför allt svensk natur så hade någon smugit in lite orm-montrar.
Johan blir hajmat
Universeum är alltså fullt av levande ting, de allra flesta fiskar, kräldjur och amfibier. Sedan fanns det också några fåglar och ett fåtal apor.
Någon slags röd fågel i regnskogen..
Goeldisapa i regnskogen
På flera ställen under vår väg genom Universeum skickades alltså Johan i förväg för rekognosering för att sedan gå tillbaka och hämta mig och leda mig förbi farliga delar av utställningen. Det slutade med att han fick besöka "dödliga skönheter" på egen hand, där hade man nämligen proppat in en hel drös med giftormar tillsammans med någon enstaka varan. Under tiden stod jag och försökte desperat fånga en stingrocka på bild.
Stingrockan!
Såghaj som simmade i ett akvarium man gick igenom! Den parkerade sig uppe på gåtunneln.
Regnskogen var den största utställningen och enligt broschyren och kartan så skulle det finnas anakondor där men det fanns det inget terrarier för, de enda instängda djuren var giftgrodor. Slutet av Universeum var lite utställningar om rymden, strålning, lasrar, Krimlab (kriminalteknologi), olika idrottsrelaterade saker samt klurigheter och trafiksäkerhet.
Uppenbarligen är mina bröst hetare än större delen av min kropp.. Ja det är Johan som gör tecken i bakgrunden.
Sist av allt var vi inne i butiken som vi hoppades stort på. Den var ju massor gånger större än den lilla butik som Teknikens hus i Luleå har men utbudet var inte speciellt bra för den skull. Mycket besviken gick vi därifrån med bara några småsaker inhandlade.

Under tiden hade det hunnit bli ännu lite varmare i Göteborg, riktig sommarvärme faktiskt. Vi tog nu spårvagnen tillbaka till Avenyn och letade upp ett lämpligt ställe att äta på, cafét på Universeum var alldeles för duktiga på att ta betalt för sitt utbud. Den här gången blev det da Matteo, det vill säga italienskt. Min dricka där rekommenderar jag starkt, äppelmust med jordgubbssmak, sommarkänslor på hög nivå!

Under tiden som vi åt hann de flesta butiker bestämma sig för att det var stängningsdags så vi fortsatte till evigt öppna Nordstan där jag köpte bland annat ett par skor samt några böcker till halva reapriset.

Vid det här laget började fötterna verkligen göra sig påminda om att de levde, inget testar ett par skors bekvämlighet som att få knata runt en hel dag i en storstad. Turligt nog har resten av kvällen bjudit på god mat och lugn och ro.

Inga kommentarer: