måndag 26 april 2010

Ännu mera kort..

Idag har gått i kortens dag (nej, givetvis har jag inte fått mitt nya bankkort), men däremot har jag införskaffat inte mindre än två nya lånekort. Efter lite snabba efterforskningar på nätet så insåg jag att mina möjligheter för information skulle förbättras avsevärt med bättre lånekort än mina befintliga.

Så jag satsade direkt på pudelns kärna, in på KTH's hemsida för att ta reda på vad som gäller för deras bibliotek. Några klick senare så hade jag registrerat mig som studerande på annan högskola/universitet och hade fått ett preliminärt lånenummer. Studsade sedan över till Universitetets hemsida och gjorde en lika fin registrering där, de visade sig dock ha tuffare regler så mina låne-rättigheter är något begränsade.

Men det var inte nog där, själva lånekorten måste man ju fysiskt hämta ut, så istället för att sitta på kontoret hela eftermiddagen begav jag mig istället iväg till lärosätena. Idag dök för övrigt värmen upp i huvudstaden så nu höll jag på att drabbas av värmeslag istället. Aldrig är man nöjd!

På KTH tog det en stund att få mitt kort och en ännu längre stund för receptionisten att hitta en vägbeskrivning till Matematikbiblioteket. Det var ju bara runt en byggnad och så några trappor ner tills man inte riktigt vet var man är, där har de gömt alla matteböcker! Den ensamma killen som satt där och verkade tja.. lite uttråkad kanske, det var inte direkt fullsatt i det här biblioteket, hjälpte gladeligen till att söka fram information åt mig. Det blev två böcker med sig därifrån.

Sedan var det bara att fortsätta med tunnelbanan till Universitetet, fick ut det lånekortet med och så lite hjälp och förklaring till hur Universitetets bibliotek kan tillgodose mina behov. Dock hann jag inte in på deras Matematikbibliotek för det hade hunnit stänga. Får ta det en annan dag.

Så nu har jag i alla fall tryckt ner ytterligare två kort i min redan väldigt fulla plånbok. Det bästa är förstås att jag aldrig hittar mina kort när jag behöver dem längre för det är alldeles för många som bara ligger lösa i ett jättefack.

När kommer multi-card?

Inga kommentarer: