lördag 24 april 2010

Stockholm har blivit kallt!

Jag var inställd på vår faktiskt, åtskilliga breddgrader söderut borde ju innebära mycket mera vår och värme. Förutom i tisdags när det faktiskt var rätt varmt och skönt så har veckan mest bestått av att bara tokfrysa - och jag är inte ens frusen av mig!

I onsdags började det med kallt och jäkligt snöblandat regn, sommarjackan fick raskt bytas ut mot min gamla vinterkappa som lämnades kvar vid nyår efter att jag hittat en ny jacka. Mamma hade i alla fall lagat dragkedjan med ett gem så den är inte helt hopplös längre.

Så ute har det varit kallt och rått, så där så det kryper under huden. Inne har mina föräldrar satsat på låg energiförbrukning så där har jag också frusit mest hela tiden. Det är ju flera grader kallare än vad jag är van vid! Med den råa fuktigheten ute så har åtminstone jag också upplevt den kalla, råa känslan inomhus. Igår natt vaknade jag kl 2.45 av att jag frös, bara att rycka åt sig två filtar, jag menar det är ju trots allt april så givetvis behöver man sova under tjockt täcke, överkast + 2 filtar, det säger sig ju självt. Det är bara mer än vad jag sov under i Luleå när det var -30.. ute.

På kontoret var det riktigt varmt och skönt första dagen - när solen låg på utomhus.. det visade sig ganska snabbt att när det inte är soligt.. så är det heller inte varmt. Summa summarum, min första vecka i huvudstaden har jag frusit! Mest hela tiden! Konstant! Jag hatar att frysa! Jag har gjort vad jag kunnat, i snitt så dricker jag väl en 10-15 koppar te per dag. Jag som går i kjol i stort sett året runt i Luleå har haft långbyxor nästan hela veckan.

Jag säger som Orup, Stockholm har blivit kallt.

Inga kommentarer: