torsdag 15 april 2010

Hört talas om den där vulkanen på Island?

Det har jag, den har nämligen orsakat totalstopp på flygningar till och från Luleå och från och med ikväll så stoppas alla flygningar till, från och inom Sverige - på obestämd tid!

Ett askmoln har nämligen dragit in över norra Europa och ingen kan förutsäga när det drar vidare och när det blir säkert att flyga igen. Vad bättre är att om den där dumma vulkanen fortsätter att pusta ut aska så kan stoppet dra ut på tiden en hiskeligt lång tid!

Så mitt akuta problem är nu att jag ska börja ett exjobb på måndag i Stockholm - men jag vet inte om jag kommer kunna ta mig dit! Sedan meddelandet gick ut med inställda flyg så började rusningen till SJ's hemsida och jakt på deras dyra biljetter (där gnuggar man väl händerna av lycka nu då deras system bygger på ökad popularitet=dyrare biljetter).

Mitt problem är förstås mer komplext än så, SAS har inte gått ut med besked om min resdag än vilket betyder att jag i nuläget inte kan göra något annat än avvakta, jag kan inte boka om eller boka av utan de ordinarie straffavgifterna. Min flygbiljett är ju dessutom åtskilliga hundralappar billigare än den billigaste (=enda) tillgängliga tågbiljetten på söndag. Hur kan ett färdsätt som tar längre tid vara dyrare? Jag kommer aldrig förstå den logiken.

Om det nu visar sig att jag inte kan flyga och tågbiljetterna hinner ta slut så återstår det värsta av alla färdmedel, den ökända kustbussen! Åtta långa dryga timmar på en buss och efter det har man ändå inte kommit längre än till Sundsvall och för att komma därifrån måste man först ta tåget till Gävle för att sedan byta till Upptåget.

Två långa, dyra och obekväma alternativ alltså. Som dessutom skulle äta upp åtskilliga timmar av min viktiga packningstid på söndag.

Jag behöver en storm som blåser bort det där askmolnet långt, långt bort! Alternativt en rejäl regnskur som tar ner alla partiklar till marknivå. Bara bort från svenskt luftrum!

En liten ljusning i allt strul, det verkar som om jag utan något extra besvär får en ny hårddisk.

Inga kommentarer: