torsdag 31 december 2009

"Mellandays sale"

Allt enligt butiksskyltningen i Täby Centrum.

Precis som ungefär varenda annan person i norra storstockholm så hade vi bestämt oss för att besöka Täby Centrum idag och strosa lite i affärer. Planen var dels att hitta något roligt åt mig att ha ikväll men också kika på kappor då min vinterkappa sedan ett antal år tillbaka igår beslöt sig för att gå sönder ytterligare. Redan förra vintern gav resåren i armarna med sig, okej, går att byta om man orkar. Fästet i dragskon som sitter på insidan har för länge sedan gett upp, visst, fyllt möjligt att sy fast - om man orkar. Nu for hela draganordningen till dragkedjan all världens väg när jag tog på mig efter besöket hos morfar igår. Seriöst? Orka byta dragkedjan på en gammal kappa som redan faller i bitar? Är nog fullt möjligt att peta i ett gem eller något och använda den som skräpkappa någon säsong till men till vardags? Helst inte!

Så vi sprang runt i Täby Centrum och fokuserade på alla de butiker som inte finns i Luleå, alltså i första hand undvika de stora kedjorna. I Dea fick Johan syn på en klänning som var precis lagom fin för den nivån av nyårsfirande vi ska iväg på. Efter att ha kompletterat den med ett linne så bar det iväg till provhytten. Det är nu man vet att man befinner sig i bra affärer, vid provhytterna fanns det en fin soffgrupp för trötta män att sitta i och läsa damtidningar medan deras sällskap provar kläder.

Efter att ha provat och bestämt mig för klänningen så satt Johan kvar i fåtöljen medan jag strosade runt och plockade bland kappor. Man vågar inte hoppas för mycket på att hitta rätt storlek när det är rea.. de bra storlekarna tenderar ju att ha gått åt. Så hittade jag en kappa som var njae och sedan alldeles runt hörnet en som såg mycket bättre ut - och i rätt storlek! Bara att prova och fundera lite. Skapligt nedsatt också. När jag pillar på sömmar och fickor så upptäcker jag att det är lite slarv i fickorna så sömmen har delat sig. Det går ju inte för sig!

Tar med alltihopa till kassan och förklarar mycket pedagogiskt för de två unga tjejerna som jobbar att jag gillar kappan, den är den sista av sin storlek men det är trasigt i fickorna. De blir tveksamma om det går att slå av på priset på redan nedsatta varor. Så nu tillkallas butikschefen som håller en onödigt lång utläggning om hur lätt det är att laga (daah! Det vet väl jag med! Men det här är en principsak!). I slutet av utläggningen kommer i alla fall erbjudandet om att ta bort 10 % på reapriset. Anna nöjd! Sömmarna i fickorna är redan fixade och jag har en ny och hel vinterkappa! Avsevärt finare än den gamla.

Utöver det så blev det också en kjol och några leggings inhandlade innan vi rundade av med sen lunch på Taco Bar och ut i vintervädret där vi skrattade åt hur hopplösa Tokholmarna är på att hantera snö! Damen som parkerat mitt emot oss försökte på fullaste allvar skrapa rent isen på vindrutan med vindrutetorkarna och körde sedan iväg utan att ha borstat bort en enda flinga snö från övriga rutor. Huga vad lite sikt hon måste haft när hon körde.

Nu är det dax att göra sig i ordning inför kvällen. Höres nästa år allihopa!

Inga kommentarer: