tisdag 1 december 2009

Mera inlägg

Trafikolyckorna duggade tätt här i förra veckan, åtskilliga fotgängare blev påkörda vid olika övergångsställen för det mesta utan att ha haft en enda reflex på kroppen. Det ledde förstås till vilda debatter i lokaltidningarna om bilister, fotgängare och reflexanvändande. Lagom i den vändan fick jag in min insändare om reflexer i NSD.

Jag har även deltagit i tidningarnas diskussioner på web-forumen. Norrbottenskuriren gör så att de varje dag tar inlägg från en av de mest debatterade artiklarna och trycker några inlägg i pappersutgåvan dagen efteråt. Igår var min kommentar om hur man beter sig i trafiken en av de som kom med. Det var lite grundläggande hållpunkter om hur du rör dig och hur du bör använda reflex och även en uppmaning till bilisterna. Nu är det inte egentligen svårt att få med sina insändare i lokaltidningarna men det är lite roligt ändå att de valde ut just mitt inlägg i en väldigt populär debatt.

Det skulle verkligen behövas lite lagändringar kring beteende vid övergångsställen och reflexanvändning. Jag har i alla fall spritt mina åsikter till den lokala omvärlden!

I natt började det för övrigt snöa! Efter att ha varit vidrig halka i några dagar så blev det alltså snö på alltihopa. Turligt nog så klistrar snön ihop sig rätt bra så det blev mindre halt. Men snö innebär också att slutsteget till vinterrusta bilen ska bli klart. Det gamla systemet i bilen kring vad som är bra att ha har vi fullständigt ratat och byggt upp ett nytt förvaringssystem som vi dessutom har kompletterat. Jag lusläste också vinterutskicket från Vägverket och där hade de en mycket fin checklista över saker som man bör ha i sin bil över vintern. Den listan använde jag som grund till vinterutrustning. Vi är redo för vintervägarna! Nästan i alla fall, några saker kvar att fixa är det fortfarande.

Inga kommentarer: