söndag 21 juni 2009

Lite mer detaljer om IKEA

Jag var ju faktiskt lite kortfattad med vad vi verkligen köpte..

Johan började med att fascineras över hur mycket husbilar och husvagnar det fanns på parkeringen, jag hade ju upplyst honom om att IKEA Haparanda-Tornio är ett populärt semestermål men han trodde mig inte riktigt förrän vi var väl där.

I vanlig ordning hade Johan haft sin telefon avstängd och alltså missat samtal från sin mamma så inne på IKEA ringer han upp henne och de skvallrar en bra stund om midsommar tills jag står och stirrar stint på Johan och trummar med foten. Som sagt, den byrån jag helst ville ha var ju utgången - jag ville ha Johans åsikt! Johan rundar av samtalet bara för att konstatera vad som knappast kom som en chock.. han är man.. han har inga åsikter!

Efter lite om och men hittade han ändå en åsikt och vi valde byrå till sovrummet. Sedan blev det ännu en annan byrå att ha i vardagsrummet som Johan ska få ha sina elektroniska musikgrejer i. I nuläget förvarar han dem i sekretären, de som jag tillät vill säga! De andra grejerna kändes för tunga för mina fina gamla möbler.

Vad handlade vi mer? En rejäl skärbräda som jag tänkte kommer göra sig bra som bakbord. Bakbord har jag velat ha ett sedan jag flyttade från PG men aldrig hittat ett och hör och häpna, det är något som inte ingår i IKEAs sortiment. Sedan kom Johan på att vi nog behöver mer bestick, vilket är sant! Sedan Johan flyttade in så dubblades ju åtgången (men av någon anledning inte diskfrekvensen..). Men det där med bestick är ett riktigt problem, ända sedan jag flyttade hemifrån har mamma tjatat om att jag ska välja mig en modell jag gillar av porslin och bestick så hon kan börja köpa in delar åt mig successivt. Nu har visserligen frågandet av det avtagit rejält de senaste åren (har hon gett upp månntro?) och jag har ännu inte hittat något jag gillat. Därav att jag hållit fast vid mixat och begagnat. Vi dividerade en bra stund bland besticken, kände och provhöll och till slut bad jag Johan att bara fatta ett beslut. Vi fick faktiskt med oss bestick hem! Inte de snyggaste, men faktiskt inte heller de allra superbilligaste. Hederligt svenskt lagombeslut!

I övrigt så fick vi med oss halkskydd till mattan hem (så kanske vi slutar snubbla där och jag inte halkar, tappar balansen och landar med armen på stolsryggen och får ett stort blåmärke, tack mamma för de bra blåmärkesgenerna). Blev även en ny sektion till vinstället, praktiskt med byggsats.

Nu ska vi ägna oss åt att få lite ordning här innan vi ser över om det är några fler saker som behövs till lägenheten. Sommarens stora projekt göra lägenheten anständigt beboelig i alla rum rullar vidare!

Inga kommentarer: