torsdag 25 juni 2009

Det har brunnit i Luleå!

Jo, på väg till jobbet efter lunch så ser jag en rökpelare komma från universitetet. Fast när jag cyklar vidare bakom uni så inser jag att det måste komma längre bort ifrån, alltså nerifrån stan till.

Så bilaffären nere vid Midgårdsvägen har börjat brinna strax innan lunch. I samma byggnad ligger en MAX-restaurang, Expertbutik och Flügger färg. Det är inte vilken MAX som helst heller, det är den jag jobbade på sommaren 2000 (och officiellt aldrig har slutat på, de skulle ringa nästa vecka och berätta om det nya schemat, denna diskussionen skedde i augusti 2000).

Det var tydligen lite besvärligt med släckningsarbetet med, det pågick större delen av dagen, MAX brann ner, Expert brann ner, senaste budet jag hörde så verkar Flügger klara sig. Så hela dagen har himlen sett något mörk ut. Givetvis så var idag en blåsig dag med och inte åt vilket håll som helst heller. Den potentiellt farliga röken har hela eftermiddagen blåst in över Porsön och Björkskatan.

Stänga fönstret på kontoret visade sig vara en bra idé, det luktade inte helt mys och stack i halsen annars.

Har förstås varit lite allmänt kaos i Luleå som följd, Midgårdsvägen är där de flesta busslinjer passerar (även där bussgaraget ligger). Så ärendena som egentligen borde gjorts blev liggande till en annan dag.

Det gick ju dessutom faktiskt ut en rekommendation till boende i rökriktningen att hålla sig inne. Fast jag tror inte det var någon egentligen fara här uppe.

Inga kommentarer: