lördag 27 juni 2009

Ett sprillans nytt sovrum!

Min kropp värker! Ryggen värker, fötterna värker, jag har massa små blåmärken överallt. Men inget farligt, bara hederlig storstädning!

Jag är ledig i några dagar från jobbet och tänkte göra slag i saken att få lite saker gjort så idag började projekt sommarstädning på riktigt. Första etappen var sovrummet och den är nu avklarad! Den lämpligt valda dagen för detta projekt var förstås tryckande varm och solig, perfekt sommarväder i Luleå. Fördelen med detta val av dag var förstås den exceptionellt lediga tvättstugan. Turligt nog drog det in ett åskväder fram emot eftermiddagen som lättade upp något. Jag vet, jag sa det, jag blev glad av åska.. Det blev dock bara ett litet oväder men i alla fall lite uppfriskande regn.

Så tvätta, kuddar, täcken, filt, mattor och gardiner. Det behövdes! Ena mattan hade helt bytt färg till dammgrön. Tvätta är överlag inte en speciellt angenäm aktivitet sommartid i Luleå, i alla fall inte i vår tvättstuga. Det finns givetvis ingen luftkonditionering alls, men fina stora fönster på båda sidor som släpper in massa värme och sol. Tillkommet sedan den värme maskinerna själva avger. Redan när första omgången maskiner var laddade så var jag alldeles stickig av svett.

Tvättstugan ledde förstås till en regeldebatt med en granne. Det dåliga vädret fram emot eftermiddagen fick många att avbryta sitt solbadande i förtid och då kan de tänka sig att göra andra aktiviteter, som att ta itu med sin tvätt. Så personen som hade tvättid efter mig började tvätta i förtid (inga problem där, jag hade hunnit köra klart mitt rätt snabbt). Men nu är det ju så att just det jag tvättade tar lite extra tid att torka så jag hade inga planer på att ge upp torktid i förtid! När jag kom ner till tvättstugan för att kolla om det sista var klart eller om det behövde mera tid så hade den som hade nästa tvättid tagit ur våra grejer och vikt ihop och lagt dem på bänken. Vilket hade varit störande men godtagbart, om de varit torra! Det är lätt att tro att något är torrt när man bara tar i kanten och river ut det. Men när man viker en fuktig matta så märker man att den är fuktig!
I och med att jag har rätt till torkning en timma efter att tvättpasset är slut så rev jag sonika ut de blöta kläderna ur torkskåpet (la dem förstås i en av korgarna) och hängde in våra saker igen. Gick sedan in och hämtade en post-it som jag satte på torkskåpet där jag just upplyste tvättaren om att min torktid faktiskt pågår till kl 18. Missade att springa på vederbörande när jag slutligen hämtade in de sista grejerna (kl 17.45) men dess kläder hängde på kanter på korgar, antagligen i väntan på att klockan skulle bli sex. För säkerhets skull skrev jag upp numret till bokningscylindern redan när jag återtog torkskåpet, ifall det skulle blivit bråk.

Det blev visst en lång parentes om tvättstugan, nej, jag lider inte av tvångstankar angående tvättning och tvättstugor. Det råkar bara vara en av de stora punkterna som grannar lätt blir osams om i sådana här bostadsområden.

Tillbaka till sovrummet, jag tömde det nästan helt på saker, inklusive en hel del möbler, allt dammas förstås av. Spegel och fönster tvättades och torkades. När golvet var i stort sett fritt från saker så blev det först dammsugning, följt av våttorkning. Under tiden som golvet sedan torkades så monterades byrån som vi köpte på IKEA förra helgen.

Sedan började det riktiga jobbet förstås, ställa tillbaka allt i rummet, och i och med byrån så skulle det inte riktigt tillbaka som det var heller, vilket krävde lite eftertanke. Några saker fick också flytta ut från sovrummet helt och hållet.

Nu har vi i alla fall ett helt nytt sovrum! Välstädat och fint! Och jag har bildbevis! Så nu behöver inga eventuella framtida gäster någonsin gå in i sovrummet för ni kan helt enkelt lita på att det alltid ser så där fint ut. För absolut att ni tror att vi bäddar så där snyggt varje dag!

Förresten, bara så ni vet, det finns åtminstone en sak i sovrummet som knyter an till våra närmaste familjemedlemmar. Fritt fram att peka ut era avtramp bland kommentarerna.

Inga kommentarer: