fredag 25 november 2011

Nya sätt att kommunicera på.

Johan har vissa ovanor, inte egenheter utan regelrätta ovanor! En av dem är att använda köket som en slags förlängd hall, han tar av sig skorna i hallen men fortsätter sedan upp i lägenheten och där hamnar resten. Det är inte ovanligt att både en och två jackor hänger på stolsryggarna, mössa, vantar och keps på köksbordet.

Jag tycker inte om sånt! Min huvudsakliga anledning till att jag inte vill ha köket mer belamrat än nödvändigt (det här gäller även staplar av disk) är att jag vill aldrig behöva börja med att städa om lusten faller på att skapa i köket. För då hinner man tröttna innan man kan sätta igång på riktigt. Jag lever alltså efter principen (i köket åtminstone) att man städar undan när man är klar istället för att tvingas röja när man ska sätta igång.

Det där med jackorna är det som stör mest, ytterkläder hör inte hemma i köket! Så enkelt är det. Så jag säger till Johan och han lovar att bättra sig och nästa gång han kommer hem är det likadant igen. Den här veckan lovade Johan dessutom att hålla extra rent i köket så jag kan sätta igång att baka ut pepparkaksdegen så snart jag behöver en paus från allting annat. När man bakar saker som kräver alla plåtar i rotation är yta A och O, det räcker inte med ren spis och bänk utan även avlastningsområdet bordet måste med. Då vill man absolut inte ha några jackor i vägen!!

Men när jackorna återigen var på plats i köket (i sällskap med keps på bordet) så bestämde jag mig för att pröva en ny väg av kommunikation. Jag kontrollerade så ingen av Johans telefoner låg i fickorna, sedan fick jackan ta sig en flygtur nerför trappan och kepsen landade ovanpå. Johan blev lite paff först över mitt kreativa sätt att "tjata" på. Så frågan är nu, om jag konsekvent skickar ytterkläder nerför trappan och Johan måste plocka upp dem, kommer han förr eller senare sluta släpa in hela ytterklädsarsenalen i köket? Och vad händer den dagen vi flyttar och inte längre har hallen en trappa ner från övriga boendet?
Den här nya metoden känns rätt så bra i alla fall, det är härligt frigörande att hiva ner något för trappan och det är ju bara svarta jackor det handlar om! Inget som vare sig blir smutsigt eller går sönder!

Inga kommentarer: