måndag 28 november 2011

Romantiker eller vaaa?

Johan meddelade idag när jag väckte honom vid lunch att han måste åka på stan, motorvärmarkabeln har tydligen rymt från bilen. Då den legat i baksätet så har någon av oss (den här gången kan jag nog inte ens självklart skylla på Johan) antagligen fått med den ut när vi plockat in eller ut väskor eller kassar och inte märkt att den blivit kvar på marken.

Så bra tänker jag då och påminner Johan om att det är vår tremånadersbröllopsdag och tycker han kan köra förbi Blomsterlandet varpå jag hämtar rabattkupongen på julstjärna och tar fram deras katalog och pekar ut granen jag vill ha. Johan mumlar något om att han faktiskt på egen hand funderat på att köpa blomma och så kommer jag i sann romantisk anda och pekar ut exakt vad jag vill ha. Överraskningsmoment, vad är det?
Kruksodlad bordsjulgran! Kan det bli smidigare?
Nåväl, Johan lyckades lite i alla fall, på vägen hem (jag tyckte att han var borta rätt så länge) så åkte han förbi skivaffären men för ovanlighetens skull så kom han hem skivor till mig och inte bara till sig själv! Han i stort sett länsade butiken på Smokie-skivor genom att köpa tre LP-skivor från 70-talet. Och genom ett slag så ökade han mitt ägande av LP-skivor med 250 %. Det där är en punkt där det faktiskt känns som om vi tillhör olika generationer trots att det bara skiljer dryga två år mellan oss. Johan har en hel back med LP-skivor och långt ifrån alla är ärvda medan jag äger nästan ingenting. När jag kom upp i tonåren och började köpa musik själv så hade CD-skivor precis slagit som det huvudsakliga formatet så istället för att samla på mig massa LP-skivor så la jag grunden till en skapligt stor CD-samling. Strax efter att jag fyllt 15 år så hade jag dessutom fått ihop tillräckligt mycket sparpengar (sista klumpen tack vare en väldigt generös praktikplats som gav mig 1000 kr för två veckor trots att det inte fanns något som helst tvång på avlöning inom skolpraktiken) för att köpa mig min första egna stereo - som hade radio, dubbelkassett, CD och LP. Det är ju bra om man faktiskt kan lyssna på sina CD-skivor med. Numera är det knappt något som fungerar på den.. den vill inte läsa CD-skivor ordentligt, gillar bara en del LP, men kassett och radio fungerar ännu finfint. Då Johans LP-intresse skjutit rejält i höjden på sistone så har jag en känsla av att en vacker dag inom snar framtid så kommer han komma hem med en ny LP-spelare.

Jag frågade Johan om det här var den nya ribban på presenter, men då fick han något panikslaget i blicken och viftade avvärjande. Det var fina presenter men jag kan nog inte räkna med det för ofta...

Vad fick då Johan i bröllopsdagspresent? Jag har bestämt mig för att inte köpa saker om de inte är grymt nödvändiga och överdrivet genomtänkta. Men man kan ge fina presenter ändå. Så Johans present är vad som hänger i köksgardinen! En pepparkaksadventskalender! Dock måste jag erkänna att jag skulle behövt träna på att spritsa kristyr (samt behöver en bättre sprits...), för en del siffror ser rent ut sagt förjävliga ut! Men Johan blev glad och det är ju huvudsaken!

2 kommentarer:

Bettan sa...

Pepparkaksadventskalender, det är kärlek det! Här har inte ens pepparkaksdegen tillverkats ännu, men det blir väl en 3-dubbel sats i vanlig ordning :)

Arga Anna sa...

Har kvar deg i kylskåpet, bakade bara ut det som behövdes till adventsfikat och så kalendern. Det är tillräckligt stor deg så den borde räcka åt oss två men Johan slukar pepparkakor i ohygglig takt så vi får väl se...