onsdag 9 november 2011

Den mänskliga reaktionen

Vad många inte förstår är att det sämsta man kan göra är att trycka ner en person till ett minimum, att ta ifrån den allt av värde. För när en person känner att den befinner sig i situationen att det finns inget kvar att förlora. Det är då den personen blir livsfarlig. För den som har inget att förlora är fri att göra precis vad som helst.

För många år sedan försökte mamma avkräva mig ett löfte att jag skulle vänta till efter hennes död med att skriva min självbiografi, rädsla över hur hon skulle framställas kanske? Sådana löften ger man bara inte, det vore att begränsa sig själv. Intressant nog så arbetar jag just nu med min C-uppsats som hanterar ämnet personlig integritet och att respektera andra människors personliga sfär vid skrivande av biografier. Så jag är väl medveten om vad man ska tänka på.

Jag tar också regelbundet hänsyn när jag skriver här i bloggen, Johan har sista ordet på inlägg som han nämns i. Jag skulle aldrig skriva något i bloggen som skulle såra honom. Det är en kombination av att han är den viktigaste personen i mitt liv men också att han ständigt försöker respektera mig, att han ber om ursäkt när han gjort fel och gör sitt yttersta för att det inte ska upprepas.

Det finns andra personer i mitt liv som ständigt misslyckas på dessa tre punkter, mestadels för att de faktiskt inte ens bryr sig eller orkar försöka. Ändå är jag försiktig med att hänga ut personer, för jag har inte velat vara den personen som gör så. Johan var också noga med att påtala att det inte kommer förändra något till det bättre heller och därför är meningslöst. Han har så klart rätt.

Men som sagt vad, när man pressar en person till stadiet att den har inget att förlora, då spelar det mindre roll vilken effekt saker har. Är man redan stämplad som djävulen så kan man lika gärna leva upp till ryktet så att säga. Och jag skulle inte skriva något annat än sanningen, fast jag vet förstås att det är sanningen (och att andra ska få reda på den) som skrämmer dessa personer mest av allt. Det är helt enkelt mitt sista vapen. Och jag har inget att förlora för den enda konsekvensen är att bli utfryst och ovälkommen - något jag redan är!

Inga kommentarer: