måndag 7 november 2011

Vad 144 äpplen ger..

I två omgångar har jag rest hem från södra Sverige med mycket äpplen i väskan. Nu senast bestod nog äpplena av närmare 40 procent av min packning. Efter att ha rensat ut de äpplen som hunnit bli dåliga så har jag i slutändan skurit upp inte mindre än 144 äpplen (kan ha varit något fler dock, det är lätt att tappa räkningen). Än mer imponerande är att detta gjordes utan att jag skar mig en endaste gång! Och folk blir rädda av att se mig hantera knivar, hmpf! Okej, jag kapade lite nagel med skalaren men ingen skada skedd.

Var har då alla dessa äpplen tagit vägen?
Allra först var det tvätt-dax!
En väldigt stor mängd torkades i den nya fina torkapparaten. Det här blev ödet för de allra flesta fina äpplena. Ungefär varenda lämplig burk jag hade gick åt till förpackningen av dessa äpplen, någon briljant människa har ju städat ut en massa burkar för att "de tog plats och inte användes". Så när jag behövde burkar fanns det inga..
Före torkning..
..och efter torkning.
En hel drös äpplen slutade i åtta äppelkakor som förutom att mätta mig och Johan har serverats till två gäster vid olika tillfällen. Den stora mängden stuvades in i frysen för att garantera mig och Johan fika ett bra tag framöver.
En hjärtformad till Johan! Den tog slut på typ två munsbitar.
De sista äpplena som var av sämre kvalité tippades i stora grytan för att kokas till mos, mitt första seriösa försök till storkok av mos. Blev rätt okej, hade nog i mer vatten än vad som hade behövts, men inget som inte kaffefilter och durkslag kunde råda bot på och tadaa!!! Det råkade bli två flaskor äppelsaft när jag ändå var i farten!
Allt utom äppelkakorna..
..för de låg redan förpackade i frysen!
Efter den här veckan går jag officiellt i hushållsarbetesstrejk. Johan har blivit informerad att han under hela den kommande veckan (förutom några enstaka plockanden med torkade äpplen från apparaten har han jobbat mest med långa klåfingriga nallande händer när det gällt äpplena) har han ensamt ansvar över allt hushållsarbete! Jag tänker inte lyfta ett finger. Jag måste ägna mig åt studier och arbete. Osis för honom att tvättkorgarna svämmar över..

Inga kommentarer: