söndag 31 maj 2009

Mitt i sommarvärmen..

..så blir jag sjuk! Det ska pluggas till tentor, jag har börjat på kontoret igen, vi hade läsårets sista spelning, det är avslutningsfester - och jag är sjuk!

På något vis så drar Johan på sig småförkylningar ibland och sedan tar jag över dem och gör de så otroligt mycket värre! Det är inte rättvist! Han är man, han borde bli sjukare än jag men nej då, inte alls.

Årets värmebölja har också dragit in över Luleå med besked, det började redan igår när det var fullt av jippon i stan. Lule stadsmara gick av stapeln vilket innebär att de drog om min busslinje p g a avstängningar vid Universitetet och skyltade ytterst blygsamt om detta till följd att vi alla som tänkte ta bussen ner på stan mycket riktigt missade bussen. Jag hävdar fortfarande att om man har ett så kasst datasystem som LLT har att man inte kan lägga in tillfälliga ändringar i det så får man banne mig vara övertydlig med att informera om avvikelser från ordinarie bussturer. Inte då, en pytteliten notis på hemsidan säger att busslinjen är omdragen och en liten papperslapp inne i busskuren säger att den busshållplatsen inte trafikeras. Varför är detta då inte tillräckligt? Jo, LLT har i flera år verkat för att det ska bli så smidigt och bekvämt som möjligt för deras resenärer så när man vill veta när bussen går knappar man bara in på deras hemsida och skuttar direkt till reseplaneraren som talar om när bussen går. Varför skulle man tro att bussen inte går från den busshållplatsen när reseplaneraren säger att den går därifrån? Vid busskuren sitter den digitala displayen som syns både från in- och utsidan av busskuren och talar om när nästa buss kommer. Så varför ska man ens bry sig om att gå in i busskuren för att kolla på anslagstavlan när displayen säger att nästa buss kommer om ett visst antal minuter?

När man dessutom kommer till busshållplatsen och det redan är 5 personer (varav tre inne i kuren) som väntar på bussen så har man absolut ingen anledning att tro att det skulle vara något annorlunda heller. Jag skulle dessutom aldrig kommit på tanken att gå in i busskuren då det satt en skitunge till kille och rökte där inne. Ärligt talat, får man verkligen röka inne i busskurer?

Vi kom fortfarande ner på stan i tid, men jag hävdar att om så många som 15 pers (och det var bara den bussen vi väntade på) missat en tillfällig linjeomläggning, var verkligen informationen tydlig? Hur kasst datasystem har LLT om de inte kan ta bort en busslinje som inte trafikerar busskuren från displayen? Säger displayen att nästa buss kommer om 3 minuter så tror man att den kommer om 3 minuter. Varför skulle man ifrågasätta det? Som jag skrev till LLT, det minsta de kunde gjort var att sätta upp en lapp om omläggningen direkt under displayen så det också syntes från utsidan. Det är ju deras service som lett till att man inte längre går in i busskuren utan står kvar utanför.

Varför var det så viktigt att hinna med bussen ner på stan? Jo, för vi skulle ju spela vid Robert Aschbergs och Gert Fylkings ankomst till Luleå. Deras promenix genom landet har tagit dem ända hit upp till Luleå och i strålande sol togs de emot av norra Sveriges snyggaste studentorkester - Luhrarne!!

Här är lite från deras blog om ankomsten i Luleå, man kan skymta den snygga orkestern sittandes på trappan till Kulturens hus under tiden som Gert och Robban snackade (i vår uttrustning!! ooooh! våra mickar har hanterats av kändisar!!). För den som har TV8 (det har inte vi..) så är det väl bara att gå in och kolla ikväll då de sänder från Luleå, det står visserligen live-sändning men de filmade ju igår med så jag vet inte om det visas klipp från under veckan också. För oss andra dödliga så får man väl vänta på att sändningen har varit och istället gå in på TV8's hemsida och kolla websändningen.

Det har jag i alla fall varit med på, festen som vår franske trummis arrangerade innan han åkte hem missade jag dock, grillningen igår kväll efter spelningen avstod jag ifrån. Dels för att jag inte har tid och dels för att jag är sjuuuuk! Det är synd om mig! Johan såg på tv och jag sov framför TV:n. Otroligt spännande liv man lever.

Idag är det ytterligare lite varmare i Luleå men tja, jag har inte riktigt tid eller lust att njuta av värmen. Faktum är att jag är mindre ute i gräs och slappar sedan jag flyttade från Porsögården, där hade jag gräset direkt utanför fönstret och man var skyddad från insyn från andra än de i huset. Här är det mera öppet och det finns ingen bra plats direkt utanför att vistas i så det blir inte av i lika stor utsträckningen. Visserligen kan man alltid sitta på balkongen om man vill, men det luktar inte lika gott och skogigt som vid PG, har nog en hel del att göra med att det ligger en vändplan precis på hörnet..

Det är ytterst opraktiskt att bli sjuk i tentatider, det är faktiskt jobbigt nog som det är att skriva tenta i fem eller sex timmar, lägg sedan till att man inte mår bra från början. Att plugga det sista blir inte heller så lyckat. Får se hur det går, i värsta fall så får det väl bli tentor i augusti istället, dock sammanfaller det med när jag jobbar så det är inte direkt idealiskt. Det är dumt att vara sjuk.

Efter att jag föreslog det tillräckligt många dagar så kom jag faktiskt hem i fredags och Johan hade pluggat in den nya klockradion (men av någon anledning inte kopplat ur den gamla... hur tänker män egentligen?) så nu går tiden rätt i sovrummet igen. Min gamle trotjänare till klockradio ligger således i hallen och väntar på att förpassas till soprummet. Den höll rätt länge ändå för att ha varit så billig som den var.

Sjuk eller inte, fullt upp väntar i några dagar till, men nästa helg är jag faktiskt ledig! Och på semester! Hela 5 dagar!! Tjoho!!

Inga kommentarer: