tisdag 5 maj 2009

Var lägger man en tom förpackning?

Ibland dyker det upp såna där situationer när man i ett förhållande bara inte har samma syn på något. I 99 fall av 100 har kvinnan rätt och mannen fel och den där 100:e gången kommer kvinnan se till att få rätt i alla fall just baserat på att hon har ju alltid rätt varför skulle det här vara ett undantag?

Men låt oss fördjupa oss i varför kvinnan alltid har rätt?

När det är lite kvar i en förpackning så ser jag till att göra slut på den och sedan förpassa förpackningen dit den ska, soppåsen, sopsorteras, diskas, ja helt enkelt vandra vidare.

Johan har inte riktigt samma syn på saken.. när han tycker det är för jobbigt att få ut det sista i en förpackning så öppnar han bara en ny - och låter oftast den gamla stå kvar med lite i på botten!

Det här har lett till att jag ibland undrat varför i hela friden youghurt står på handlingslistan när vi har tre paket i kylskåpet, eller inte kan förstå varför vi har fyra filpaket öppnade samtidigt (okej, det där låter faktiskt lite värre än vad det är, Johan och jag äter inte samma filsort så vi har alltid två paket öppnade samtidigt).

Johan har flera gånger lovat bot och bättring och jag lovade att inte blogga om det. Men då det faktiskt är ett irritationsmoment så kom vi överens: nästa gång jag upptäckte gamla öppnade paket i kylskåpet så fick jag skriva om det i bloggen. Jag är snäll, det här är andra gången sedan avtalet slöts som jag gjort den upptäckten.

Det gäller inte bara mat förresten, samma sak med schampo och deodorant, är de nästan slut så börjar Johan på en ny utan att kasta den gamla. Så numera gömmer jag påfyllnadsprodukterna tills det är slut på riktigt. Jag gillar inte massa saker som tar upp plats i onödan i skåp och hyllor! Det är trångt nog som det är.

Turligt nog så skrattade Johan när han upptäckte att hans "nya" deodorant var försvunnen från skåpet. Men det hjälpte ju inte att ställa den innerst, nästa dag var den ytterst igen och den gamla med lite kvar i var undanknuffad!

Tillbaka till min poäng, varför har kvinnan alltid rätt? Jo, för att det är onödigt att spara på sådant som är nästan slut, man blir lurad att tro att det finns mer än det faktiskt gör hemma, det är otroligt snopet att planera att tillaga något bara för att upptäcka att det man ska använda har utgånget datum och konstig lukt.

Just på punkten när det gäller kylskåpet är jag faktiskt lite förvånad, visserligen hade Johans gamla studentrum större kylskåp än vad jag hade på PG, men ändå, så rymligt är det inte att man har plats att kallförvara sina hushållssopor! Vanan att slänga borde vara större än latvanan att bara ställa tillbaka in i kylskåpet.

Det småländska blodet i mig sjuder också, det finns ju mat kvar i botten på förpackningarna som nu istället för att ätas upp hinner bli utgångna och dåliga innan jag märker att det står flera paket i kylskåpet. Det är slöseri! Man kan förstås undra varför det tar sån tid för mig att upptäcka de multipla paketen.. Frukost är Johans ansvar, och fil och youghurt står långt ner i kylskåpet, jag tänker oftast inte på vad vi har förrän det är dax att gå och handla. Youghurten har dessutom skruvlock så man ser ju ingen skillnad på öppnad och oöppnad utan att lyfta paketet.

I alla fall, kvinnan har alltid rätt och mannen lovar bot och bättring till nästa gång.

Inga kommentarer: