fredag 1 maj 2009

Insektsföljetongen!

Mina diskreta hintar till Johan om att städa hallen (à la: "städa hallen!") på sistone har inte riktigt gått fram. Anledningen till detta projekt är all grus som låter sig dras in under vintern, nu är det dock nästan sommar. Visserligen ligger det snö kvar lite varstans men vägarna är barmark och kommunen har varit ute och sopat upp det mesta grus som de under vinternmånaderna i omgångar öst ut. Alltså är det läge att städa då ursäkten "men vi drar ju ändå in mera grus snart igen" inte längre håller.

I alla fall, idag satte jag Johan på disktjänst och tog själv itu med hallstädningen. Under min fina, i slöjden, egenhändigt gjorda stövelknekt i form av en kanin hittade jag ett rejält spindelbo. Faktumet att vi sällan använder stövelknekten kunde inte varit mer uppenbart då nätet gick långt upp mellan öronen på kaninen. I nätet fanns det två skelett av små spindlar, ett tiotal döda myror och så arkitekten själv: en svart liten fetknopp till spindel! Någon har uppenbarligen levt gott i vinter på våra inomhusmyror.

Som tack för att han i vinter hållit vårt myrbestånd i schack så vräkte jag spindeln genom att dammsuga sönder hans bo. Jag vet, kanske lite elakt men tja, jag ville faktiskt inte ha ett stort spindelbo i hallen! Lika lite som jag ville ha ett mellan fönstret och köksgardinen, eller den som byggt bo mellan stammarna på min Gingsengfikus.

Hallen ser annars riktigt fin ut nu, även om det inte blev komplett städning, vi har pågående tvättid så det lämpade sig inte riktigt för våttorkning den här gången. Så än har Johan chansen att få städa hallen en dag.

Inga kommentarer: