fredag 10 april 2009

Så gör man bara inte!

Jag har tidigare diskuterat problematiken med de närmaste grannarna (alltså de i lägenheten under oss), grannarna på andra sidan väggen märker man knappt av alls, Lulebo har i system att bygga betongväggar på tvären så det isoleras ganska bra. Istället färdas ljud i höjdled. Med det sagt har nog grannarna åkt bort över påsken för vi har inte hört deras stereo en enda gång (de spelar alltså så högt så man inte bara hör vilken låt det är utan faktiskt kan utskilja varje enskilt ord).

Felet med grannarna är också deras vänner, antingen är grannarna inkompetenta eller så saknar deras vänner förmåga att greppa rimlig verklighet. Det händer ju med jämna mellanrum att det ringer på vår dörr när det är folk som ska till de. Ofta ringer de på otåligt och stressat och när man låser upp nästan sliter upp dörren och är redo att stövla in. Följt av stor förvåning och något mumlande om hur ologiskt det är att den första dörren inte tillhör de som bor på gaveln. Men hallå!??!? Det är ju det den gör! Vi bor också på gaveln! Vad är det som säger att de på bottenvåningen ska ha första dörren framför de som bor en trappa upp?

Så var är jag på väg med allt detta, jo, idag är det helgdag, en tvättäkta röd helgdag. Då vill jag inte väckas kl 8 av att det ringer på dörren!! Man ringer inte på hemma hos folk man inte känner vid den tiden en helgdag. Jehovas och såna typer springer ju runt på eftermiddag/kvällar, såna som faktiskt ville ha tag i oss skulle inte gett sig med en signal och sen gått iväg. Barn som busringer är inte uppe och ute vid den tiden (när de är lediga från skolan så kan jag tänka mig mycket roligare saker än att springa ute i blötsnöslask och busringa på folks dörrar 8 på morgonen..). Kvar lämnar att det var någon som sökte grannarna men som kom på att det var fel dörr. Men hur?? Det står tydligt nummer vid varje dörr!!

De enda jag förväntar mig ringer på dörr vid den tiden på dygnet är möjligtvis polisen och de skulle som sagt vad inte nöjt sig med en signal och sedan gått iväg igen.

Annars så har Johan varit lite sjuk och ynklig idag så han har legat nerbäddad på soffan medans jag har fixat och donat. Nu ligger ribban högt framöver, medans han haft ont i magen har jag städat badrummet (okej då, bara delar), diskat, gjort en stor laddning pastasallad, rensat i kylskåpet samt nu ikväll gjort pannkakor (mjölken håller på att gå ut). Så kommande vecka när jag har fullt upp så förväntar jag mig motsvarande arbetsinsats - minst!

Sedan tänkte jag förtydliga en sak, mamma har någon gång undrat lite hur Johan ställer sig till min blog och vad jag skriver här. Jag gav Johan veto-rätt när jag startade bloggen, han har rätt att stoppa ett inlägg eller begära omskrivning av det. Så jag skulle alltså aldrig skriva något här som Johan inte är okej med.

Inga kommentarer: