torsdag 9 april 2009

Påskkärringar

Idag har jag sett min första påskkärring sedan jag flyttade till Luleå. Under åren på PG så kom det aldrig några små kärringar. Första påsken i lägenheten var jag inte hemma och förra året kom det inga besök.

Men så i år har vi haft besök av en liten påskkärring, min åsikt om moderna ynglingar är marginellt positivare än efter girigbuken vid allhelgona. På min tid gav man alltid bort ett kort och hoppades på godis (det vill säga en del kort gick till de som inte gav bort godis, men ryktesvägen så visste man snart vilka hus man skulle akta sig för, Lomvägen kryllade av påskkärringar och vi samarbetade). Den här lilla kärringen ville bara ha godis, men inga kort hade hon. I alla fall, jag har massa företagsgodis kvar sedan LARV som jag knappast kommer äta upp, så hon fick en SSAB-tablettask.

Annars så var det spännande att läsa i DN idag om påskvärmen samtidigt som det har vräkt ner blötsnö och varit allmänt småkallt och ruggigt hela dagen. Perfekt väder för att ha ärenden på stan, framför allt som den senaste tidens bollning vid nollgradigt har resulterat i glansis här och var på gångvägarna - nu dold under blötsnö!!! Vilket visserligen är att föredra framför pudersnö då blötsnö faktiskt bättrar på fotfästet något - tills det blir natt och minusgrader igen...

Uppdatering av sjukdommarna: Mitt öga är inte längre svullet och har nästan helt slutat klia och våra förkylningar är snarare småsnuvor så vi överlever även detta.

Inga kommentarer: