söndag 12 april 2009

Krukväxterna

Jag vet att jag inte skrivit om mina växter så mycket på sistone, det har inte gått så bra för Chappen, den verkar ha gått samma väg som min andra High Chaparal (som trivdes och frodades i PG men verkligen hatade den här lägenheten). Tragiskt men sant, jag har nu inga av mina High Chaparaller kvar, den jag hade med mig till PG fällde gott om skott som jag utan vidare gav bort till folk vid inflyttningsfester och dylikt, så kanske lever något vidare där ute, jag vet inte.

Då jag inte fått ha något husdjur under min uppväxt och inte riktigt tyckt att det passat sig som student så har krukväxter varit de levande ting jag har vårdat och älskat. När någon av de dör för mig så känner jag en förlust. Olika beroende på hur länge jag haft dem och hur de hamnade i min ägo.

Ibland har jag undrat om den här lägenheten bara är av ondo, flera krukväxter fixade inte att flytta hit, det var inte bara de från Sollentuna som inte klarade sig utan även de som bara reste i öppen kartong från andra sidan Porsön blev lessna.

Mamma har uttryckt viss oro för att det är något fel på lägenheten som alltså kan tänkas vara skadligt även för människor. Nu kan jag dock meddela att det finns viss ljusning på krukväxtfronten. Min Benjaminfikus (som jag fick samtidigt som High Chaparallerna för över 15 år sedan) har under vintern brett ut sig extra mycket och nu har den fått flytta till en större kruka så den kan breda ut sig ännu mer. Min Ginsengfikus tappade tidigt alla sina blad och såg väldigt lessen ut ett tag men har nu anpassat sig bra och verkar trivas finfint. Jag har även en tredje fikus (också en slags ginseng) som i somras slog till och bredde ut sig rejält, nu har den slutligen fått en större kruka och borde alltså växa ytterligare.

Den riktigt goda nyheten sparade jag till sist, det är inte alltid helt lätt att få en krukväxt som bara blommar ibland att blomma på nytt. Den ser så fin ut när man får hem den från affären, sen dör blomman och man lyckas inte skapa de rätta förhållandena för en ny blomning. Jag har en Jatropha Podagrica, den har länge bara lyckats hålla ett blad i taget vid liv. Så vid senaste rokaden så fick en byta hörn, den står fortfarande i vardagsrummet men i andra änden. Då började det hända grejer! I nuläget har den tre blad av varierande storlek, skott för blad på gång och - skott till en blomma!!!

Så det är helt klart bara vissa krukväxter som inte trivs i lägenheten, andra trivs alldeles utmärkt, så det är nog inte som så att lägenheten är hälsovådlig.

På min långa att-göra-lista finns för övrigt ett fotogalleri över mina krukväxter, det kommer krävas lite detektivarbete med, jag har glömt bort vad en del heter. Så om någon känner för att överaska mig med en present någongång, en krukväxt bok fylld med bilder är aldrig fel! Det är inte så lätt att hitta på internet om man inte vet riktigt vad det är man letar efter..

Inga kommentarer: