onsdag 29 april 2009

En mörk dag..

Ny dator har länge stått ganska högt upp på min lista över saker som behöver införskaffas, det var en av tre saker jag funderade på när jag fick mina julpengar av morfar förra året (det resulterade istället i en ny klarinett). Saken är som så att jag har under åren samlat på mig flertalet datorer, lite smittad av att vara omgiven av datapojkar under det senaste decenniet. När jag flyttade till lägenheten så hade jag fyra (brukbara) datorer med mig.
  • Min DOS-dator, en gammal ombyggd dator som jag fick i födelsedagspresent för ett antal år sedan vars enda funktion är att spela gamla DOS-spel som inte fungerar på moderna datorer. Den funkar till relativ belåtenhet.
  • Min Linux-dator som jag mest använde till att irc:a på, den började morra oroväckande förra våren och blev således nerstängd.
  • Min stationära dator som har hängt med i en ganska många år vid det här laget. Den är min huvuddator, det är där bilder, dokument, spel etc ligger på. Den började låta oroväckande i vintras och är inte längre i bruk lika ofta som den brukade.
  • Min laptop, egentligen den dator jag använt mest, den här är sedd på som min arbetsdator, därför har jag undvikit att installera massa spel och sånt på den, den har program för att visa film (man kan t ex koppla den till TV:n) och det är på den jag installerade itunes efter att jag vann mig en ipod. Igår la skärmen av.. Det går alltså rent teoretiskt att ännu arbeta med den, man måste bara koppla in den till en extern skärm. Vilket gör den ytterst värdelös som bärbar arbetsdator att t ex ta med sig till universitetet för att sitta och arbeta.
Så investering av ny(a) dator(er) har alltså gått från viktigt till akut! Jag vill ha både en fungerande stationär dator och en bra laptop just för att så är mitt system. Jag vill kunna spela spel och ha massa register och annat junk, men jag vill inte ha det på den dator jag arbetar med för det är distraherande. Så jag behöver en laptop att jobba på och en stationär dator för allt annat.

Så i ett försök att få ihop lite extra pengar köpte jag en trisslott, jag vann 25 kr...

Men om det råkar vara så att någon därute känner att den försummat mig på sistone så fritt fram att stilla det dåliga samvetet genom att skänka ett bidrag till Annas datorfond!

Inga kommentarer: