söndag 2 augusti 2009

Husregler

Jag har regler! Så enkelt är det, jag har sett en hel del olika beteenden och vanor hemma hos folk jag mött genom livet och sedan har jag tagit med mig godbitarna in i min egna tillvaro. Det är alltså inte alltid uppskattat när någon försöker ändra på hur man ska göra saker. Det finns trots allt bara mitt sätt och fel sätt att välja på.

Jag förvarar inte tidningar inne på toa, det uppmuntrar till långa besök som lätt skapar osämja och obehag för andra personer. Det finns ingen naturlig plats för tidningar på toa. På toa gör man sitt och sedan går man ut utan att ha upptagit allt för lång tid.

Johan noterade tidigt det totala icke-inbjudande för läsning inne i hemligrummet. Då och då smugglar han alltså med sig en tidning in (och smugglar ut den igen för att undanröja "bevisen" av regelbrottet). Men han har lyckats kringgå reglerna - med mitt tillstånd!

I flyttlådorna från Gävle så fanns det inte mindre än två Dassböcker, ni vet de där mansinriktade böckerna med korta berättelser, historier och serier extra lämpade för toa-besök. Dassböcker har tillhörande snören så man lätt kan hänga upp dem på en krok eller dylikt. Det må inte finnas någon naturlig avlastning för tidningar inne på dass men det finns i allra högsta grad krokar.

Så Johan visade listigt upp sina dassböcker, läste upp någon rolig historia och undrade sedan lite försynt var vi skulle göra av dem.. Jag som är väl medveten om att lägenheten fortfarande skriker ANNA överallt har redan gått med på tavlor som inte riktigt färgmatchar, prydnadsaker från LOTR.. så tja.. jag sa helt enkelt: "men häng upp dem inne i badrummet"

Jag till och med föreslog en i badrummet och en inne på lilla toaletten. Då lilla toaletten fortfarande vikarierar som förråd så har båda istället hamnat i badrummet. Johan fick alltså mig själv att föreslå ett brott mot mina egna regler. Så numera läser också vi inne på dass.

Vi har för övrigt vunnit 100 kr på trisslott, 100 kr är min magiska gräns där man kan börja överväga att hämta ut kontanter. Alla mindre summor byter jag utan tvekan mot nya lotter. Så vad röstar ni för? Kontanter eller nya lotter eller lite av både och? Vi drömmer om storvinsten!

Har ni hört den om skotten förresten som ständigt bad till Gud om att han skulle vinna på lotteri? Till slut gav Gud upp och sa: "okej, jag hjälper dig, men kan du åtminstone köpa en lott?"

Inga kommentarer: