fredag 14 augusti 2009

Könsroller!

Johan och jag har uppenbart ett väldigt icke-stereotypiskt förhållande just nu.

Morgnarna börjar med att vi stiger upp, jag mot duschen och Johan oftast mot köket för att göra frukost. På sistone har vi gått och lagt oss så pass vettig tid att vi båda är pigga och kommer upp ordentligt i tid på morgnarna vilket gör att Johan faktiskt oftast hinner duscha redan på morgonen med. Medans jag gör mig i ordning så gör Johan klart med frukosten, han tar också in tidningen. Jag sätter mig till bords när allt är redo att ätas.

Sedan cyklar jag till jobbet, fast nu har Johan faktiskt gått med mig större delen av vägen och alltså börjat dagen med en promenix. Under tiden som jag är på jobbet så är det Johan som leker hemmafru genom att ta hand om disk, tvätt och annat som behöver göras. Han planerar även kvällens middag och förbereder den så det bara är att slå på spisen när jag kommer hem.

På eftermiddagen ringer jag och säger en ungefärlig tid när jag kommer komma hem, minst en halvtimma efter utsatt tid ringer jag på nytt och säger den faktiska tiden.. Sedan kommer jag hem och är trött, går mer eller mindre raka vägen till datorn och TV-soffan medans Johan lagar middagen.

För att riktigt sätta pricken över i på de omvända könsrollerna så hade Johan ansat skäggen och mustaschen igår, lyckats städa bort alla hår från badrummet (jag är imponerad) och när jag kom hem så märkte jag det inte ens.. Jag tyckte visserligen att mustaschen kändes annorlunda när jag fick min puss och jag noterade att klipplådan hade flyttat på sig. Men vi planerar att klippa Johan någon kväll! Det pågår storstädning här! Saker flyttar på sig hela tiden!

Istället sent på kvällen så klagade jag på att mustaschen stack mig och att han nog behövde ansa den. Oj, vilken blick jag fick.. så det är så där män känner sig när de inser att de missat att notera sin respektives nyklippta hår.

Vi har på något vis fallit in i alla de klassiska symptomen för könsroller, fast tvärsom.

Inga kommentarer: