onsdag 12 augusti 2009

Det kryllar av igelkottar här!

I fredags så jag ju som bekant bäbisigelkotten, och jag blir alltmer övertygad om att han var riktigt ung och hoppas innerligt han hade sin mamma i närheten. Han var nog inte på långa vägar stor nog att klara sig själv. Men småkottar brukar tydligen ofta när de blivit några veckor leta sig utanför boet för att söka mat på egen hand. Hoppas han hittade hem igen!

I måndagskväll så var det en fullvuxen igelkott vid höghusen, en bra bit bort alltså, antagligen inte min bäbiskotts mamma. Eller, hoppas jag i alla fall! Då var bäbisen väldigt långt bort.

Nu ikväll så var jag och Johan ute och promenerade, plockade lite blåbär (tillräckligt för en kvällspaj), helt enkelt passade på att njuta av hur fräsch luften är nu efter dagens störtregnande. Det var verkligen som om himlen öppnade sig över en i morse. Där fick man för att man klagat så mycket på solen och värmen på sistone. Det var till och med så jag beslutade mig för latvarianten. Vi har ju för tillfället bil.. Johan fick köra mig till jobbet.. ända fram till där taket börjar utanför silverhuset. När de andra kom inklafsande med våta skor och kläder kände jag att jag fattat rätt beslut. Fram emot kvällen hade det slutat regna så jag gick hem och det var så jag upptäckte blåbärsstället mellan skogsparkeringen och Tieto/Ericsson-byggnaden.

Så efter en fin middag tillagad av min hemmafru så blev det alltså en kvällspromenad. Och på vägen hem gick vi förbi ännu en igelkott. Denna något större än bäbiskotten men jag som nu studerat massor om igelkottar senaste veckan insåg direkt att den var för liten för att vara fullvuxen. Den kanske var från förra årets kull men då var den hiskeligt småväxt. Eller så är den tidigt född i år vilket gör bäbiskotten ännu mindre än jag trodde. Jag kan inte sluta tänka på lilla bäbiskotten. Hoppas han hittat till mamma igen. Hoppas han blir den där igelkotten som faktiskt överlever sitt första levnadsår. Man ska inte ta hand om vilda djur, det vet jag, så jag gjorde rätt som lät honom vara. Men ack så söööt han var! Här kommer i alla fall en bild på kvällens igelkott. Lite mera skygg var han och ute vid rätt tidpunkt. Till skillnad från dumma lille bäbiskott som springer ute mitt på ljusan dag!

Inga kommentarer: