fredag 7 augusti 2009

Igelkottbäbis!

På väg hem från jobbet så fick jag syn på den här lilla igelkotten mitt på cykelvägen. Den var dessutom under attack från en skata. Så jag tvärnitade med cykeln (mycket vackert bromsspår i gruset), skatan flög iväg och den lille kröp ihop. Försiktigt så motade jag den ner i diket, det är dumt att ligga kvar mitt på vägen! Sedan ringde jag Johan och beordrade honom att komma springande med kameran (samt ett laddat batteri), framöver ska jag nog ha med mig kameran till jobbet, man vet aldrig när man springer på något roligt.

Under tiden som jag väntade på Johan så höll jag ett öga på den lille som relativt orädd strosade runt i diket. För säkerhets skull tog jag massor av bilder, det är alldeles för soligt ute för att kunna se om bilderna blev bra eller ej.

Väl hemma läste jag på massor om igelkottar. Den lille som vi såg var dryga 10 centimeter lång, tydligen föds igelkottar mellan juni och september för att ungarna ska hinna bli tillräckligt stora för att klara vintern. Det här är Luleå så jag misstänker att här föds dem i början på säsongen. I sex veckor dias dem så jag tror att den här lille nog var rätt nyligen avslutad med di. Den betedde sig inte fullt så försiktigt som äldre igelkottar jag sett så jag hoppas den hade sin mamma i närheten för den såg ut att behöva lite mer vägledning.

Tydligen är det rätt grymt att vara igelkottar, även under de bästa omständigheter så överlever inte speciellt många sitt första levnadsår. Jag fick i alla fall en riktig liten sötnos på bild!

2 kommentarer:

Lena sa...

Mattias & Hailey tyckte igelkotten var jattesot. Fast Hailey undrade var mamma 'porkypine' var nagonstans.

Arga Anna sa...

Vi såg en vuxen igelkott på vägen hem ikväll, men den var en bra bit ifrån där bäbisen höll till så jag vet inte om det var mamma igelkott. Även denna igelkott verkade ganska orädd, det verkar vara rätt mycket tåga i Norrlandskottarna.