tisdag 4 augusti 2009

Ett litet kvällsdopp!

Jag har faktiskt fått lite av en mjukstart på jobbet, relativt sätt i alla fall, jag har inte heldagar - än!

Så jag har kunnat komma hem redan under eftermiddagarna. Vilket inte helt passar Johan för då hinner jag hem för tidigt i hans städningsfas. När man städar så går det ju igenom olika faser, innan det blir fint kommer man till det där läget när det ser värre ut än när man började. Mitt i den allra stökigaste fasen kommer jag alltså hem..

För att göra det ännu roligare att ha börjat jobba igen så har det slagit till med riktig extrem-sommar-värme med! Det regnade i stort sett varje dag när vi var bortresta men nu när vi är hemma igen så är det inte så mycket som en endaste liten molntuss på himlen! Fusk! Superfusk!

I alla fall, idag när jag kom hem och Johan kommit över att jag dök upp mitt i hans totalkaos (som bland annat innebär en dator mitt på golvet i arbetsrummet, nej jag lovar, den står inte alls i vägen) så började han faktiskt mumla lite om att bada. Johan som inte var badsugen alls när vi var bortresta (okej, det var knappt badväder heller) och som inte haft lust sedan vi kom hem heller trots att vi nästan runnit bort i värmen.

Det tog oss ett tag att faktiskt samla ihop oss och komma iväg men jo! Vi for och badade! Det blev en liten tur bort till Sinksundet som inte ligger för långt bort och aldrig har speciellt överdrivet mycket besökare. Egentligen är Porsön helt fel ställe att bo på ur badsynvinkel, det finns vattendrag i närheten, men de är inte lämpade för bad! Sinksundet är bortanför Björkskatan och är en minimal liten inofficiell strand precis nedanför vägen. Det är dit man åker när man vill ta sig ett snabbdopp och inte orkar fara till de stora sandiga badstränderna och trängas med massa folk.

Jag hade på mig min fina orangea bikini och skuttade tämligen snabbt i vattnet, det var faktiskt riktigt behagligt. Johan plaskade först med tårna och mumlade sedan något om att badpremiären var avklarad, att det var kallt och backade tillbaka upp på stranden. Riktigt så illa var det inte, han tog några steg ut igen och parkerade sig snart med vatten i knähöjd, de kortare framstegen där vattnet nådde midjan fick honom att pipa till och backa tillbaka mot grundare vatten.

Först när jag (som simmade runt och hade mig) började frysa så lurade han mig genom att peka utåt vattnet rakt in i kvällssolen så jag skulle vände mig bort när han till slut kastade sig i ordentligt. En halv minut senare var badandet avslutat och vi åkte hem igen.

På hemvägen så kom ett av Johans favoritsamtalsämnen upp igen, den dåliga vägskyltningen i Luleå! Jag har inte riktigt tänkt på det då jag ändå hittar men jo, åtskilliga korsningar och rondeller i Luleå saknar faktiskt helt och hållet skyltning. Lite dåligt är det, eller så är det ett listigt marknadsföringsknep för att få in fler turister i de mindre populära stadsdelarna..

Inga kommentarer: