måndag 24 augusti 2009

Nu står middagen på bordet!

I somras kom vi (jag) överens om att göra ett seriöst försök att bli lite nyttigare. Vi (jag) bestämde att läsk och godis är sådant som hör helgerna till och ska inte ha en naturlig plats i vardagen. Vi (vi) var överens om att onyttig latmat skulle bort från den vardagliga menyn.

Johan var inte fullt så entusiastisk i börja men fann sig rätt så snabbt. Då Johan för det mesta sköter markservicen just nu så är det också han som planerar de flesta måltider. Ibland vet jag faktiskt knappt vad vi har hemma att tillaga. När vårt (mitt) första initiativ till lite nyttigare vardag lagt sig så och började komma alltmer naturligt så ville Johan gå vidare med att även en del andra saker som vi ofta lagat vid trötthet/bristande fantasi skulle få stå tillbaka ett tag.

Men frågan blev då förstås, vad i hela friden skulle vi äta nu? Johan löste det genom att börja läsa kokböcker! Vi har faktiskt en hel del kokböcker här, dels så har jag en hel trave (de flesta presenter från mamma) och så har även Johan några stycken. Efter att ha tröttnat på mina kokböcker så rotade Johan runt bland sina flyttlådor tills han hittade sin egna kokbok som han haft sedan tonåren.

De senaste två veckorna har det ena kulinariska mästerverket efter det andra landat på köksbordet, de flesta inte överdrivet avancerade så man kan lätt laga dem till vardags och de är riktigt goda! Johan har helt plötsligt börjat handla en hel del saker som vi tidigare knappt haft hemma. Samma Johan som i vintras gnällt när jag vill ha grönsaker till varje måltid är nu den som självmant skriver upp grönsaker på handlingslistan. Han förbereder maten så det bara är att slå på spisen när jag kommer innanför dörren.

Jag misstänker att Johan börjar bli lite uttråkad i livet som hemmafru eller så är han bara trött på vad vi ätit tidigare. Eller förstås lite grann av både och. Hur som så får jag goda middagar och mumsiga matlådor. Dagens middag bestod av kyckling på grönsaksbädd, fritt tolkad av min alldeles egna lille hemmafru! MUMS!!!

Inga kommentarer: