torsdag 1 oktober 2009

Литературная встреча с Россией

Genom en annan students avhopp och lite kontakter så blev jag del i ett kulturutbyte med Humanistiska Institutet i Murmansk. Jag fick också åka till Murmansk, vara i Murmansk med en förkylning samt försöka köpa halstabletter på apoteket med ungefär fem ryska ord i mitt ordförråd (jag förstod inte heller varför halstabletterna var dyrare andra gången..). Det blev några intressanta erfarenheter, bland annat ett författarmöte.

Alla inblandade studenter och lärare skulle sedan skriva en egen eller gemensam artikel på sitt modersmål, artiklarna översättas till det andra språket och i slutändan bli en gemensam bok. En första av de svenska artiklarna är nu översatt till ryska - min!!! Problemet är ju bara att jag inte har någon aning om ifall det är en bra översättning eller ej.. jag kan bara mina fem ord ryska.. Hade jag blivit inbjuden till projektet tidigare så hade jag hoppat på att läsa ryska, nu finns det inte riktigt tid för det men kanske längre fram. Jag har inte lärt mig ett helt nytt språk sedan gymnasiet och det finns absolut fler språk jag vill kunna. Skulle visserligen behöva fräscha upp de befintliga språken något. Får väl satsa på internationell karriär efter examen och lura med Johan runt om i världen. Jag blev riktigt sugen på Tyskland efter att ha sett ett avsnitt av Amazing Race där det var med Umpa-umpa-orkester! Då kan jag spela massa klarinett på fritiden i roliga kläder! Den som lever får se.

Jo, just, projekt akutstädning av vardagsrummet firades med gäster i lördags. Johan lagade maten, jag stod för efterrätten. Gästerna var nöjda och belåtna, Johan blev dunderstolt när en av våra gäster trodde han bjöd på köpesås (så klart Johan gjort den själv). Disken kändes som om den aldrig skulle ta slut! Jag tror mitt tak för middagsbjudning är sex personer vid bordet. Inte ens till det kan vi ha matchande tallrikar.. Eller tja, bara huvudrätten serverades på olika tallrikar och så saknades det identiska glas för att bjuda på avec till kaffet. Någon gång i framtiden får det väl bli att satsa på en porslinsserie och ha stora mängder av den. Mellan huvudrätten och efterrätten blev det också en vända till bastun. På det stora hela en riktigt trevlig kväll även om det blev lite stressigt innan och massa disk efteråt. Johan är glad att ha fått vara värd i en lägenhet som nästan är presentabel.

Nu ska vi njuta av att vara borta framöver istället. På fredag väntar helkväll nere på stan, vi ska på inspirationskväll med Idé-huset, LTU Karriär och Norrbottensteatern. Rundvandring på teatern, bubbelmingel, middag och så slutligen en föreställning av MÅSEN. På lördag är det sedan grillning hos en av våra gäster. Nackdelen med fullbokade helger är förstås att det är då jag och Johan har chans att umgås ordentligt. Mellan mitt kvällsjobbande och hans nattjobbande så ser vi inte varandra så mycket till vardags. Men nu är det bara en månad av kvällsarbete kvar för min del. Jag blev dessutom erbjuden att arbeta ännu fler timmar men det sa jag nej till, jag arbetar redan alldeles för mycket just nu. Den tid jag får över vill jag ägna åt studierna, Johan och lägenheten. Idag hade vi hantverkare här igen, glaset till ugnen hoppade loss häromkvällen.

Det blir nog ett uttag ur bofonden snart med = ännu mer hantverkare! Vi ska försöka ta oss till områdeskontoret inom närmsta veckan och se vad vi har för färger och mönster att välja mellan. Och se vad fonderna räcker till, jag vill inte göra något arbete alls själv.

Inga kommentarer: