torsdag 24 september 2009

Städning på schemat!

Det som också väntade hemma var massa disk och kaffespår i skåpet.. Johan glömde tidigare idag bort att diskbänken har en kant och spillde ut kaffe som hamnade på bänken, på skåpluckan (vilket innebar att det också rann in i skåpet) och så förstås lite slabbande på golvet. Det mesta var upptorkat när jag kom hem men i vanlig Johan-ordning så hade han missat lite. Ibland glömmer Johan bort att man måste torka under saker också.. inte bara där man omedelbart ser det utspillda.

Annars så börjar Johan bli riktigt engagerad i hur lägenheten ska bli fin och fortsätta vara fin. Jag har sedan tidigare schemalagt vattningen av krukväxterna, vi har i stort sett stående tvättid en gång i veckan (som Johan sköter helt själv numera). Nu vill Johan schemalägga övrig städning, d v s dammsugning, våttorkning, toaletten etc. Jag ställer mig helt bakom det, vi behöver ju inte detaljstäda allt varje vecka men dammsugning en gång i veckan och hålla efter badrummet bättre är inte helt fel. Det roliga blev när Johan kom med sitt förslag om köket. Dammsugning och våttorkning två gånger i veckan. "Vilken drullputte behöver städa ett kök så ofta?" var min omedelbara tanke. Jag kom på mig själv på en gång.. Johan förstås.. Johan lagar fina måltider men han tappar och spiller en massa lite varstans under tiden. Men han är medveten om det i alla fall och försöker bättra sig.

Inga kommentarer: